تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

سلام.

میلاد با سعادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیه‌السلام) بر شما مبارک باد.

مدتی است که کانال کمیته ملی المپیاد ریاضی در تلگرام را‌ه‌اندازی شده است:

@Iran_IMO

هفته گذشته در این کانال کمیته، سؤالی را مطرح کردم و از کاربران خواستم، با دادن جواب و با داوری بین جواب‌ها کمک کنند تا پاسخ‌های برتر مشخص شود. در نهایت، بعد از حذف پاسخ‌های تکراری و ناقص ثبت‌شده، به 63 پاسخ رسیدیم که تا این لحظه به کمک 4196 مقایسه جفتی از سوی کاربران، مرتب شده است.

طبق وعده‌ای که داده بودم در این محیط ایده‌ها را به‌ترتیب مطرح کرده و نکات مثبت و منفی آن را تا جایی که به ذهنم می‌رسد بیان می‌کنم. البته با توجه به این‌که برخی نظرات تقریباً مشابه هستند، سعی می‌کنم چند مورد را با هم یکی کنم.

سؤال: برای پیش‌رفت المپیاد ریاضی در ایران چه باید کرد؟ توجه به کدام مشکلات در اولیت پنج سال پیش رو است؟

پاسخ‌های رتبه 1 و مشابه‌های آن:

  • مدارس خیلی به دانش‌آموزان نخبه المپیادی آزادی عمل نمی‌دهند و با کلاس‌های نامطلوب مانند شیمی و عربی و... وقت مفید آنان را تلف می‌کنند.
  • نظام آموزشی کشور بیمار است و درس‌هایی که هیچ فایده‌ای ندارد مانند عربی وقت دانش‌آموزان را هدر داده و انرژی آنان را از دروس عمیق‌تر دور می‌کند.
  • دادن امتیاز ویژه به المپیادی‌ها در برنامه‌های درسی و نرفتن سر کلاس‌های کم اهمیت.

اولاً به نظر من موارد ذکرشده، پاسخ مناسبی به سؤال بالا نیست؛ یعنی اگر دانش‌آموزانی که برای المپیاد آماده می‌شوند، کلاً تمام وقت خود را صرف آمادگی برای المپیاد کنند، چه مشکلی از المپیاد ریاضی کشور حل می‌شود؟ این‌ها پاسخ به این سؤال است که «شما که می‌خواهید در المپیاد مدال بگیرید، برای رسیدن به آرزویتان چه می‌خواهید؟» پاسخ: «اجازه دهید من تمام وقتم را صرف آمادگی برای المپیاد کنم تا از بقیه رقبا جلو بزنم!»

ثانیاً آن‌طور که شنیده‌ام چنین اتفاقی در برخی مدارس رخ می‌دهد. آن‌ها دانش‌آموزانی که محتمل است مدال بگیرند را از برخی دروس «معاف» می‌کنند. عقیده من این است که چنین کاری شاید در ابعاد کوچک و موقتی موجه باشد ولی واقعیت این است که در ابعاد بزرگ، هدف مدارس منافع مادی خودشان است. آن‌ها دانش‌آموزان را از دروس دیگر محروم می‌کنند تا برای مدرسه مدال بیاورند و از این مدال‌ها استفاده تبلیغاتی کنند.

ثالثاً متأسفانه برخی از ما دچار کژفهمی در مورد مفید بودن دروس هستیم. آیا میزان مفید بودن یک درس تابع اثر آن در کنکور یا المپیاد است؟ یا این‌که دروس مفید صرفاً آن‌هایی هستند که به کار مهندسی و پزشکی و اقتصاد و... می‌خورند؟ چرا برخی از ما فکر می‌کنیم ریاضیاتی که به ما یاد می‌دهند مفید است ولی عربی و تاریخ و... مفید نیست؟ روشن است که بحث من دفاع صد درصد از محتوای موجود نیست که در مورد همه دروس قابل به‌بود است. دانش‌جو که بودم، حجه الاسلام موحدنژاد استاد درس اخلاق و معارف اسلامی در دانش‌گاه صنعتی شریف، از برخی دانش‌جویان مهندسی به شوخی و جدی نقل می‌کرد که «استاد، این‌ها علوم انسانی است و به ما ربطی ندارد»!

فکر می‌کنم برخی از خوانندگان این مطالب با آن موافق نیستند. من سعی کردم عقیده خود را صریح و مؤدبانه و به‌طور خلاصه بیان کنم و این می‌تواند شروع یک بحث دوستانه باشد؛ از شما می‌خواهم در همین مورد نظرات خود را بیان کنید. به‌تر است اگر نظر می‌دهید علاوه بر نام خود، در متن نظر این را هم بنویسید که دانش‌آموز هستید، معلم هستید یا...

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۵:۱۹
امید نقشینه ارجمند