تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.
۱۰ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۲۲

کودتا در المپیاد ریاضی!

بعد از نوشتن مطلبی به بهانه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (یعنی این) فکر نمی‌کردم درگیر کودتای شهریور ۱۳۹۷ بر ضد کمیته علمی المپیاد ریاضی شوم!

نوشتن این یادداشت کمی مبهم نیز برای حفظ المپیاد است و اگر برخی نسبت به اعمال خود متنبه شده بودند، شاید این‌طور نبود.

پنج‌شنبه هفته پیش عید سعید غدیرخم بود و دوست داشتم آن را این‌جا تبریک بگویم ولی متاسفانه چند روزی است که گرفتار مشکلاتی در اداره دوره تابستانی شده‌ایم که شب و روز من و مسئول محترم دوره تابستان و کارمندان دل‌سوز باش‌گاه را با هم یکی کرده است. چون عاملان این اتفاق نه تنها از فرصت‌های ندامت استفاده‌ای نکردند که برخی‌شان بعد از خنثی شدن نقشه‌هایشان، به آزار و اذیت ادامه می‌دهند، فعلا بدون ذکر نام اشاره‌ای به ماجرا می‌کنم.

این جریان تلخی‌هایی دارد که نه تنها گفتن‌ش که اندیشیدن به آن نیز آزاردهنده است. هنوز تحلیل کاملی از ریشه‌های آن ندارم ولی دوست دارم ابتدا از باب نصیحت خودم و سپس دوستانی که آن سر ماجرا هستند، حدیثی از حضرت امیر علیه‌السلام را نقل کنم که از قضا آن را در جلسه‌ای در روز جمعه شنیدم.

مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند:

لِلمُنافِقِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: اِذا حَدَّثَ کَذِبَ و اِذا وَعَدَ أَخلَفَ و إذا اؤْتُمِنَ خانَ.
آدم منافق سه علامت دارد: در سخن دروغ می‌گوید، در وعده به قول خود وفا نمی‌کند و در امانت دیگران خیانت می‌نماید. (الشهاب‌فی‌الحِکَمِ والآداب، ص ٨٥)

و حدیثی دیگر که مکمل قبلی است.

امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند:
اَلمنافقُ اِنْ حَدَّ ثَکَ کَذَّبَکَ و اِنْ وَعَدَکَ اَخلَفَکَ و إنِ ائْتَمَنْتَهُ خانَکَ و اِنْ خالَفتهُ اِغتابَکَ.
منافق کسی است هرگاه با تو حرف می‌زند دروغ می‌گوید و اگر به تو وعده می‌دهد خُلف وعده می‌کند، هر وقت امانت به او سپردی به تو خیانت می‌نماید و چنان‌چه با او مخالفت کنی در پشت سر، تو را غیبت می‌کند. (بحار، ج ٧٢، ص ٢٠٥)

البته اهل علم باید بگویند که معنای دقیق این احادیث چیست. به نظر من می‌رسد که عادت به این سه یا چهار زشتی علامت نفاق است و نه صرفا یک بار ارتکاب آن ولی یک بار و دو بار مقدمه عادی شدن و عادت کردن است.

من مثل این عزیزان نیستم که در فضای مجازی و البته در معرض دید عموم، به کسی که با او اختلاف سلیقه و نظر دارم با ذکر نام صفت‌هایی چون بی‌شعور، خودسر، لج‌باز، غیر آدم، عقده‌ای و... بدهم. چه برسد به وقتی که راه برای گفتن نقد کاملا باز بوده و هیچ استفاده‌ای از آن راه نشده است. (البته نقدها را هم که فهمیدم، نتوانستم باور کنم که چند اختلاف نظر سطحی و چند سوء تفاهم ساده چرا باید منجر به چنین اتفاقاتی شود.)

خوانندگانی که نمی‌دانند ماجرا چیست، برای این‌که به کلیت داستان پی ببرند، می‌توانند در این مسابقه کامنتی شرکت کنند.

سوال ۱. اگر کسی به کمیته المپیاد ریاضی انتقاد دارد باید چه کاری انجام دهد؟

الف. با کمیته هم‌کاری نکند و جلوی هم‌کاری دیگران را هم بگیرد.

ب. هر جایی که توانست در دنیای واقعی و دنیای مجازی از کمیته بدگویی کند، نظرات‌شان را مسخره کند و به اعضای‌ش فحش بدهد.

ج. با دانش‌آموزان المپیادی تماس بگیرد و تا می‌تواند تصمیمات و کارهای کمیته را تخریب کند.

د. ظاهری مثبت از خود بسازد، یکی از کارهای المپیاد را به‌عهده بگیرد، تا جایی که می‌شود کار را کش دهد و در فرصتی حساس آن را به غایت خراب کند تا بی‌کفایتی کمیته اثبات شود.

ه. چند دقیقه فکر کند و سپس به هر نتیجه‌ای رسید همان کار را انجام دهد.

سوال ۲. اگر کسی که در برگزاری آزمون‌ها نفوذ کرده بخواهد بند د را عملیاتی کند، نتیجه‌بخش‌ترین کار چیست؟

الف. قطع کامل ارتباط، به تاخیر  انداختن آزمون‌ها با هدف بی‌اعتبار کردن کمیته
ب. طراحی آزمون‌هایی با سوال‌های خیلی ساده که نمره همه کامل شود.
ج. لو دادن پاسخ‌ها
د. تحویل گرفتن برگه‌ها و سر به نیست کردن‌شان
ه. هر کاری که نتایج شهرستانی‌ها با انجام آن خیلی بد شود!

اگر فکر می‌کنید سطح سوال ۱ مشابه سوال‌های آئین‌نامه راه‌نمایی و رانندگی است، اشتباه می‌کنید چون برای بسیاری حتی از سوال ۶ المپیاد بین‌المللی ریاضی هم سخت‌تر بوده است و در چهار تلاش اول موفق به حدس زدن گزینه درست نشده‌اند!

اگر فکر می‌کنید حتی اندیشیدن به گزینه‌های سوال ۲ شرم‌آور است، درست فکر می‌کنید!

یک تقارن تاریخی جالب

اولین آزمون دوره تابستانی المپیاد ریاضی دوره سی و ششم، چهارشنبه ۸ شهریور برگزار شد که اگر تلاش‌های مسئول دوره از عصر سه‌شنبه تا صبح آزمون نبود، اتفاق دیگری رخ می‌داد.

۳۷ سال قبل در ۸ شهریور ۱۳۶۰ دفتر نخست‌وزیری منفجر شد و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت به شهادت رسیدند. نکته جالب این‌که عامل اصلی این توطئه فردی نفوذی به نام مسعود کشمیری بوده است. در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیای فارسی آمده است:

ناطق‌نوری در خاطرات خود دربارهٔ کشمیری می‌گوید: «آقای کشمیری... دبیر جلسه شورای امنیت بود که او هم از عوامل نفوذی بود متأسفانه حتی شهید رجایی هم به ایشان اعتماد پیدا کرده بود… برای انفجار نخست‌وزیری پرونده‌ای در اوین تشکیل شد و سوالاتی نظیر این‌که چه کسی کشمیری را آورد؟ معرف او کی بود؟ مطرح شد...» مهدوی‌کنی هم دربارهٔ او می‌گوید: «کشمیری هم مدتی بود که توسط آقای بهزاد نبوی و آقای قنبری (تهرانی) به عنوان منشی و دبیر جلسه معرفی شده بود. من اطلاع از سابقه ایشان نداشتم، ولی بعدها گفتند که او از توابین است و قبلاً از اعضای منافقین بوده و توبه کرده و بعد هم در گزینش نیروی هوایی مشغول به کار شده و از او تعریف می‌کردند. او ظاهر خیلی آرامی داشت و دبیر جلسه شورای امنیت بود...»

اگر در اینترنت تصویر این فرد نفوذی را جست‌وجو کنید، چهره‌ای در ظاهر مومن با محاسنی پرپشت خواهید دید که بیش‌تر شبیه یک عضو انجمن اسلامی دهه ۶۰ است تا شبیه عضو سازمان منافقین.

مناسب‌های دیگری هم در روزهای بعد داریم:

۱۹ شهریور روز جهانی پیش‌گیری از خودکشی
۲۲ شهریور روز گرامی‌داشت برنامه‌نویسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۰

نظرات  (۱۱)

در ضمن معلوم است که خیلی وقت است امتحان ایین‌نامه نداده‌اید.
@علی
شما مثل اینکه هر روز امتحان آیین نامه میدید که اطلاعات بروز دارید 
۱۶ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۴۶ میلاد پیوندى
دکتر نقشینه عزیز

من در جریان بسیارى از جزییات المپیاد نیستم و همه این مطالب خبرهاى شوکه کننده اى بودند. از شنیدن این اتفاقات بسیار متاسفم و اگر قضیه آنطورى باشد که شما میگویید به هیچ وجه این خیانت را برنمیتابم. 

این مسایل پیش آمده بسیار غیر اخلاقیست و کار براى شما به عنوان رئیس کمیته المپیاد بسیار دشوار. ولى پیشنهاد میکنم یک برنامه مدون و طولانى مدت ارایه دهید و در آن تشریح کنید که به چه مقدار بودجه و امکانات نیاز دارید تا تیم ایران عنوانه بتواند به عنوان یک مدعى جدى برای مقام اول المپیاد جهانى ٢٠٢٥ به بعد باشد. من حدس میزنم اگر برنامه ریزى بهترى از سوى کمیته باشد دست یارى بهترى از سوى دوستان و دولت خواهیم گرفت. خواهش میکنم حدیث و داستانهاى کلى نگویید و یک برنامه جامع براى آینده المپیاد ارایه دهید و یا از مدعیان برنامه بخواهید. 

باور کنید که نگرانى و دغدغه من آینده المپیاد است مانند شما اما با عقاید مختلف. 

پایدار باشید و در این روزهاى سخت براى شما مقاومت آرزو دارم. 
پاسخ:
سلام.
از هم‌دلی شما تشکر می‌کنم. چیزی که من نمی‌توانم در این ماجرا درک کنم این است که چرا کسانی که دست به این کارهای نادرست و بسیار خطرناک زدند، و انتقادهایی به المپیاد را بهانه اعمال خود کرده‌اند، هیچ‌کدام‌شان حتی یک بار انتقادی را مستقیما به من نگفتند که فلانی چرا این تصمیم را گرفتی؟ این در حالی است که اکثرا می‌دانند که ارتباط با من بسیار ساده است.
در مورد المپیاد من علاوه بر آن‌چه شما به آن اشاره کردید، یعنی رتبه جهانی، آرزوهای دیگری هم دارم. آیا می‌توانیم به جایی برسیم که هیچ فریدون درخشانی‌ای نباشد مگر  این‌که ما استعداد او را کشف کرده و به رشدش کمک کرده باشیم؟ آیا روزی می‌رسد که همه دبیران ریاضی خلاقیت‌پرور باشند؟
در مورد پیش‌برد المپیاد هم ایده‌های خوبی وجود دارد که اگر بدبینی‌ها و پیش‌داوری‌ها کنار گذاشته شود و کسانی که خود را توانا می‌دانند، با هر سلیقه‌ای، پا پیش بگذارند، حتی در همین شرایط نابسامان اقتصادی، اجرایی خواهد شد.
۱۷ شهریور ۹۷ ، ۰۲:۱۵ میلاد پیوندى
متشکرم. 

به عنوان نمونه همین مساله یک اختلاف نظر بزرگ بین ماست. من هم امیدوارم کوچر بیرکار ها را کشف کنیم. همین طور امیدوارم گرسنه اى در ایران نباشد، ولى این دو آرزو ربطى به کمیته المپیاد ریاضى ندارند. وظیفه کمیته المپیاد به نظر من چیز دیگریست. مگر کشورهای دیگرى که ریاضیدانهاى زیادى پرورش میدهند آنها را از طریق المپیاد پیدا میکنند؟

شما میگویید بودجه نیست و اگر بودجه باشد آنرا در راستایى خرج میکنید که کمکى به المپیاد ریاضى (که نهایتا بازتاب آن رتبه المپیاد جهانیست) ندارد. 

البته ابن فقط یکى از اختلاف نظرهاى ماست و اختلاف نظرهاى بیشترى با شما دارم که برخى را با شما در میان گذاشته ام و شما همه به جز یکى را منتشر کرده اید. ولى یک چیز بین ما مشترک است و آن علاقه به کشور و دانش ریاضیست و اینکه این کارشکنى ها که تعریف کردید را برنمیتابیم. 

پایدار باشید
پاسخ:
نظر شما در مورد "وظیفه کمیته المپیاد ریاضی" یک نظر شخصی است که البته کم نیستند کسانی که مثل شما فکر می‌کنند.
مسابقات دانش‌آموزی ریاضی در اوایل دهه ۶۰ راه‌کاری برای جذب دانش‌آموزان به رشته ریاضیات بوده است و چند سال بعد ایده شرکت در المپیاد بین‌المللی مطرح می‌شود. لذا "کسب افتخار جهانی" به هیچ وجه جزء اهداف اولیه راه‌اندازی مسابقات دانش‌آموزی ریاضی نبوده است.
البته بعد از آن‌که ایران به این مسابقات تیم فرستاد طبیعتا تلاش بر این شد که نتایج تا می‌تواند به‌تر باشد ولی باید توجه داشت که افتخار جهانی باید در راستای اهداف کلان و اصلی المپیاد باشد.
این هم درست است که بعد از سی و چند سال باید در اهداف و روش‌ها بازنگری کرد که طبیعتا باید این کار با نظر افراد مسئول و متخصص انجام شود و وقتی من این‌جا در مورد اهداف المپیاد ریاضی حرف می‌زنم یا نظر خودم به عنوان یک متخصص را می‌گویم یا نظر کمیته علمی المپیاد ریاضی را.
لذا اگر در مورد اهداف المپیاد ریاضی صحبت می‌کنیم صحیح این است که دوستی مثل شما بپرسد که این اهداف چیست و پاسخ این حقیر را به عنوان پاسخ واقعی بپذیرد و شایسته نیست که بگوئید هدف از نظر من چیز دیگری است. البته شما می‌توانید بگوئید به نظر من به‌تر است اهداف المپیاد ریاضی تغییر کند و اهداف فعلی خوب نیست.
در مورد میزان اهمیت کسب افتخار جهانی، وضع المپیاد  ریاضی با مسابقات بین‌المللی ورزشی متفاوت است. مسابقات ورزشی اهداف واقعی‌اش اقتصادی و سیاسی است و هیچ ربطی هم به سلامت جامعه ندارد. ملت‌ها هم دل‌شان به این خوش است که پیروز مسابقات باشند و هدفی جز این متصور نیستند. اگر مربی فوتبال در نهایت تیم را به جام جهانی نبرد کارهایش کاملا بی‌نتیجه بوده است. اصلا فوتبالیست‌ها اگر پیروز نشوند به چه دردی می‌خورند؟ ولی آیا کسانی که برای موفقیت المپیاد ریاضی تلاش می‌کنند، اگر عضو تیم نشوند به درد کشور نمی‌خورند؟ اتفاقا فایده حقیقی این بچه‌ها سال‌ها بعد مشخص می‌شود.
۱۸ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۴۹ منبع موثقى که نخواست نامش فاش شود!
سلام
پیشنهاد مى کنم شما هم ابتدا مستقیماً با خود این عزیزان، با تک تک آنها، صحبت کنید تا خداى ناکرده یک طرفه به قاضى نرفته باشید. پس از صحبت، هرآنچه را که مى خواهید بنویسید.
هرچند این کار در جایگاه شما ضرورى به نظر نمى آید ولى فکر مى کنم بزرگوارانه تر است.
پاسخ:
سلام.
من خواستم با این دوستان صحبت کنم. یک بار چهارشنبه در اتاق خودم در دانش‌گاه، در حالی که تقریبا همه آن اطراف بودند و یک بار پنج‌شنبه، روز تعطیل رسمی، که جایی در خانه ریاضیات تهران در پارک سئول را هماهنگ کرده بودم و باز هم هیچ‌کدام تمایلی نشان ندادند.
۱۸ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۴۷ میلاد (پیوندی)
صحیح این است که دوستی مثل شما بپرسد که این اهداف چیست و پاسخ این حقیر را به عنوان پاسخ واقعی بپذیرد و شایسته نیست که بگوئید هدف از نظر من چیز دیگری است

لطفا این خودبزرگ بینی را کنار بگذارید. آخر چطور میفرمایید صحیح نیست من بگویم هدف از نظر من چیز دیگریست؟ آیا صحیح نیست که بقیه نظراتشان را در مورد هدف بیان کنند؟ 

همان طور که قبلا هم عرض کردم انگیزه از معافیت کنکور این است که دانش پژوهان یک سال وقت برای آمادگئ برای افتخار افرینی در المپیاد جهانی داشته باشند. آیا این طور نیست؟
پاسخ:
این مساله که من جواب شما را جواب شخصی خودتان می‌دانم ربطی به خودبزرگ‌بینی ندارد.
هدف یک دانش‌آموز از شرکت در المپیاد می‌تواند این باشد که مدال بگیرد و از کنکور معاف شود و...
هدف یک مدیر مدرسه غیرانتفاعی از شرکت دادن دانش‌آموزان‌ش در المپیاد می‌تواند این باشد که درآمدش را افزایش دهد.
هدف یک ایرانی از توجه به المپیاد ممکن است رسیدن به غرور ملی ناشی از نتایج درخشان بین‌المللی باشد.
ولی وقتی صحبت از "هدف المپیاد" می‌کنیم یعنی بنیان‌گذاران و اداره‌کنندگان آن چه هدفی برای این کار دارند و این موضوعی نیست که به سلیقه من و شما ربط داشته باشد.
من و شما به عنوان دو نفر علاقه‌مند می‌توانیم در مورد فواید و مضرات المپیاد بحث کنیم ولی هدف را نمی‌توانیم از خودمان در بیاوریم.
عبارت آخر شما هم درست است؛ هدف قانون معافیت از کنکور این بوده که دانش‌آموزان بدون فشار کنکور برای المپیاد بین‌المللی آماده شوند ولی این نتیجه نمی‌دهد که المپیاد بین‌المللی هدف است، بلکه می‌تواند صرفا وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دیگری باشد و همان‌طور که عرض کردم، در واقع نیز همین‌طور است.
اگر پاسخ قبلی من بوی تکبر می‌داده پوزش می‌خواهم.
جناب نقشینه؛

آنچه در این پست شرح داده اید واقعاً غم انگیز و آزاردهنده است. به عنوان یک المپیادی سابق که همیشه به باشگاه تعلق خاطر داشته ام هیچ وقت تصور نمی کردم روزی شاهد این باشم که مسؤول کمیته علمی المپیاد ریاضی از کودتا در این مجموعه سخن به میان آورد. واقعاً دلیل اینکه مجموعه افراد المپیادی - که قاعدتاً متوسط ضریب هوشی بالایی دارند - نمی توانند در چنین شرایط ناگواری به جای سنگ اندازی در مسیر آزمون ها با یکدیگر همکاری کنند چیست؟! با یک دید انتقادی، مدیریت المپیاد ریاضی نمی تواند در این قضیه کاملاً بری از خطا باشد. به عنوان نمونه در همین پست به جای لفافه سخن گفتن نمی شد مسائل را برای دانش آموزانی (که ذینفع اصلی در المپیاد هستند) یا المپیادی های پیشکسوت (که آماده کمک اند اگر برخی پیش داوری ها مانع نشود) شکافت تا سیه روی شود هر که در او غش باشد؟ به نظر بنده اولین قدم پذیزفتن اشتباهات گذشته از طرف همگان، آمادگی برای به کارگیری رهیافت های جدید مدیریتی و در نهایت شفافیت و بردباری در ارتباط با نظر دیگران است.
پاسخ:
سلام.
زمان انتشار این یادداشت یک هفته بعد از شب گروگیری ناموفق است و به‌علاوه قبل از انتشار، یکی از افراد درگیر در ماجرا شروع به فحاشی و مظلوم‌نمایی در فضای عمومی کرد. فکر می‌کنم این متن مانع دروغ‌پردازی‌های بیش‌تر آن فرد شده است.
من فکر می‌کنم اکثر این دوستان دقیقا متوجه نبوده‌اند اختلال در برگزاری یک آزمون ملی یعنی چه و ناخواسته و هیجانی کارهایی کرده‌اند و اگر فکر کنند به نادرستی کارشان پی می‌برند.
من مایل نبودم و نیستم اسامی این دوستان را عمومی کنم. الان هم پیش‌کسوتانی که می‌توانند کمک کنند با همین پیام مبهم متوجه شده‌اند و اعلام هم‌کاری کرده‌اند.
نصیحت آخر شما را هم از طرف خودم می‌پذیرم.

با سلام،

به نظرم، اخیرا طرح سوالاتی مشکل، که حل آنها، نیاز به تسلط بر چند شاخه داشته باشد بیشتر شده ، ولی با این وجود، ابزار حل آنها بسیار ساده و اکثرا مجزا از مباحثی مانند جبرخطی، سیستم های دینامیکی  و ... است. همچنین، طراحان، علاوه بر سعی درافزایش کیفیت سوالات و استاندارد سازی، از 2 سوال ترکیبیات و هندسه استفاده می کنند تا بتوانند طیف وسیع تری از موضوعات را مطرح کنند و با این روش، دیگر نیازی به بارم بندی متفاوت و یا تعیین ضرایب مختلف نمی باشد. از طرفی، در زمان 4.5 ساعت، ممکن است شما از سوال 1 شروع کرده، کمی روی آن فکر کنید، سپس به سوال 3 بروید و دوباره در انتهای آزمون، به سوال 1 باز گردید به طوریکه بسیاری از موارد افراد عنوان می کنند، که در دقایق پایانی 4.5 ساعت توانسته اند، موفق به حل سوالی شوند واگر فردی بتواند سوال 3 و یا 6 که سخت می باشد را حل کند از امیتاز بسیار بالایی برخوردار می گردد، اما اگر تعداد سوالات حدود 5 الی 8 سوال باشد، آنگاه ارزش حل سوال سخت تر، نیز از بین می رود. همچنین در سوالات جداگانه خلاقیت، دیگر امکان فکر کردن همزمان روی چند سوال وجود ندارد.

ممنون،

با سلام،

در طول زمان پرداختن به المپیاد، ممکن است فردی در زمینه نظریه تحلیلی اعداد و یا آنالیز ریاضی، به منابع بیشتری رجوع  کند، اما چون جنس جبر المپیاد متفاوت است، طبیعتا نمی تواند از این اطلاعات بهره گیرد و در واقع فراتر از نیاز لازم و ساختار المپیاد (طراحی سوالات) پیش رفته است. همچنین، از بعضی مباحث دانشگاهی تحقیقاتی، می توان، مقالات زیادی استخراج کرد. اما، در سطح المپیاد میزان نزدیکی و اشتراک میان شاخه های ریاضی، برجستگی بیشتری دارد و تمرکز بر روی توانایی حل مسائل، در کنار هم شکل می گیرد. پس مجموع عملکرد، اساس ارزیابی المپیادها می باشد. ممکن است فردی که در جبر مهارت بیشتری دارد، سوال جبر را در 0.5 ساعت حل کند و باقی 4 ساعت را بر روی سوال سخت هندسه بگذارد و آن را نیز حل کند. پس این فرد، با مدیریت زمان و استرس، تصمیم گیری برای شروع حل کدام سوال، از ظرفیت خود به بهترین شکل استفاده کرده است و ارزیابی های دیگر در هر شاخه، به منظور بررسی توانایی حداقلی افراد، می تواند در مسابقات ریاضی دبیرستانی، استعدادیابی، آزمون های هوش و خلاقیت، المپیاد هندسه و پروژه برتر مطرح گردد. چون با این حال، بعضی سوالات، مثلا در شاخه ی نظریه اعداد، جبر و ... توسط فردی حل نمی شود.

ممنون،

با سلام،

در المپیاد جهانی، با استفاده از مخزنی از مجموعه سوالات long list و short list سوالات آزمون را طراحی و انتخاب می کنند، که باعث افزایش سطح سختی، کیفیت و تنوع در سوالات، محفوظ ماندن پاسخ ها و جلوگیری از تکرار تا حد امکان می شود. بنابراین با ایجاد مخزنی از سوالات پیشنهادی و جمع آوری آنها، در سه سطح و چهارشاخه، در سال های متوالی و انتخاب تصادفی سوالات از این مخزن، برای طراحی آزمون ها، کیفیت آزمون ها افزایش پیدا می کند و ممکن سوالی که چهارسال قبل پیشنهاد شده است، امسال در آزمون مطرح گردد.

با تشکر،

پاسخ:
سلام.
در المپیاد بین‌المللی ریاضی هر ساله از تمام کشورها تا سقف ۶ سوال خواسته می‌شود و چیزی در حدود ۳۰ کشور در این زمینه فعال هستند. کشور میزبان از بین سوال‌های دریافتی (لیست بزرگ)، حدود ۳۰ تا را انتخاب می‌کند و این لیست کوچک را در قرنطینه در اختیار سرپرستان قرار می‌دهد تا ۶ سوال نهایی را انتخاب کنند. در هیچ مرحله‌ای سوالی تصادفی انتخاب نمی‌شود و از سوال‌های باقی‌مانده بعدا استفاده نخواهد شد.
با سلام و تشکر از راهنمایی شما،

من فکر می کردم که لیست بزرگ، در اختیار سرپرستان قرار می گیرد تا از آن در المپیاد داخلی بهره گیرند. در تکمیل موضوعی که مطرح شده بود، نیز، منظور از انتخاب تصادفی، انتخاب سوال جبر، از میان، معادله تابعی، نامساوی، چندجمله ای، دنباله و ...  می باشد و اگر اساس کار بر طراحی، آزمونی 6 سوالی باشد، ساختار به همان صورت (2 هندسه، 2 ترکیبیات، 1 جبر، 1 نظریه اعداد) تا حد امکان، باقی خواهد ماند. بنابراین، در صورت انتخاب این سوالات از مجموعه ای بزرگ، با شیوه ای که مطرح شد،  ممکن است سوال 1 آزمون، 2 سال قبل پیشنهاد شده باشد، سوال 2، 5 سال قبل پیشنهاد شده باشد، سوال 3، امسال پیشنهاد شود و ... و هنگامی که سوالی، به این مجموعه اضافه می شود، پیشنهاد دهنده سوال، سطح سوال و شاخه ی آن را مشخص می کند، بنابراین مشخص نمی باشد که، سوال تایید شده افراد، در چه زمانی استفاده می شود و در نهایت نیز آزمون طراحی شده، توسط سرپرستان تایید نهایی می شود. از طرفی در المپیاد جهانی نیز ممکن است، سوالی که از طرف فردی، پیشنهاد شده باشد، در همان سال مطرح شود و شرکت کننده ها موفق به حل آن شوند که مطلوب سرپرستان نمی باشد.

ممنون،

پاسخ:
سلام.
آن‌چه به سرپرستان برای استفاده داخلی داده می‌شود لیست کوچک است که شامل حدودا 30 سوال است و یک سال بعد روی سایت رسمی قرار می‌گیرد.
به هر حال روال فعلی همان است که عرض کردم و نه انتخاب تصادفی، به هیچ معنایی، وجود دارد و نه بانک سؤالی.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی