تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران

سلام.

میلاد با سعادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیه‌السلام) بر شما مبارک باد.

مدتی است که کانال کمیته ملی المپیاد ریاضی در تلگرام را‌ه‌اندازی شده است:

@Iran_IMO

هفته گذشته در این کانال کمیته، سؤالی را مطرح کردم و از کاربران خواستم، با دادن جواب و با داوری بین جواب‌ها کمک کنند تا پاسخ‌های برتر مشخص شود. در نهایت، بعد از حذف پاسخ‌های تکراری و ناقص ثبت‌شده، به 63 پاسخ رسیدیم که تا این لحظه به کمک 4196 مقایسه جفتی از سوی کاربران، مرتب شده است.

طبق وعده‌ای که داده بودم در این محیط ایده‌ها را به‌ترتیب مطرح کرده و نکات مثبت و منفی آن را تا جایی که به ذهنم می‌رسد بیان می‌کنم. البته با توجه به این‌که برخی نظرات تقریباً مشابه هستند، سعی می‌کنم چند مورد را با هم یکی کنم.

سؤال: برای پیش‌رفت المپیاد ریاضی در ایران چه باید کرد؟ توجه به کدام مشکلات در اولیت پنج سال پیش رو است؟

پاسخ‌های رتبه 1 و مشابه‌های آن:

  • مدارس خیلی به دانش‌آموزان نخبه المپیادی آزادی عمل نمی‌دهند و با کلاس‌های نامطلوب مانند شیمی و عربی و... وقت مفید آنان را تلف می‌کنند.
  • نظام آموزشی کشور بیمار است و درس‌هایی که هیچ فایده‌ای ندارد مانند عربی وقت دانش‌آموزان را هدر داده و انرژی آنان را از دروس عمیق‌تر دور می‌کند.
  • دادن امتیاز ویژه به المپیادی‌ها در برنامه‌های درسی و نرفتن سر کلاس‌های کم اهمیت.

اولاً به نظر من موارد ذکرشده، پاسخ مناسبی به سؤال بالا نیست؛ یعنی اگر دانش‌آموزانی که برای المپیاد آماده می‌شوند، کلاً تمام وقت خود را صرف آمادگی برای المپیاد کنند، چه مشکلی از المپیاد ریاضی کشور حل می‌شود؟ این‌ها پاسخ به این سؤال است که «شما که می‌خواهید در المپیاد مدال بگیرید، برای رسیدن به آرزویتان چه می‌خواهید؟» پاسخ: «اجازه دهید من تمام وقتم را صرف آمادگی برای المپیاد کنم تا از بقیه رقبا جلو بزنم!»

ثانیاً آن‌طور که شنیده‌ام چنین اتفاقی در برخی مدارس رخ می‌دهد. آن‌ها دانش‌آموزانی که محتمل است مدال بگیرند را از برخی دروس «معاف» می‌کنند. عقیده من این است که چنین کاری شاید در ابعاد کوچک و موقتی موجه باشد ولی واقعیت این است که در ابعاد بزرگ، هدف مدارس منافع مادی خودشان است. آن‌ها دانش‌آموزان را از دروس دیگر محروم می‌کنند تا برای مدرسه مدال بیاورند و از این مدال‌ها استفاده تبلیغاتی کنند.

ثالثاً متأسفانه برخی از ما دچار کژفهمی در مورد مفید بودن دروس هستیم. آیا میزان مفید بودن یک درس تابع اثر آن در کنکور یا المپیاد است؟ یا این‌که دروس مفید صرفاً آن‌هایی هستند که به کار مهندسی و پزشکی و اقتصاد و... می‌خورند؟ چرا برخی از ما فکر می‌کنیم ریاضیاتی که به ما یاد می‌دهند مفید است ولی عربی و تاریخ و... مفید نیست؟ روشن است که بحث من دفاع صد درصد از محتوای موجود نیست که در مورد همه دروس قابل به‌بود است. دانش‌جو که بودم، حجه الاسلام موحدنژاد استاد درس اخلاق و معارف اسلامی در دانش‌گاه صنعتی شریف، از برخی دانش‌جویان مهندسی به شوخی و جدی نقل می‌کرد که «استاد، این‌ها علوم انسانی است و به ما ربطی ندارد»!

فکر می‌کنم برخی از خوانندگان این مطالب با آن موافق نیستند. من سعی کردم عقیده خود را صریح و مؤدبانه و به‌طور خلاصه بیان کنم و این می‌تواند شروع یک بحث دوستانه باشد؛ از شما می‌خواهم در همین مورد نظرات خود را بیان کنید. به‌تر است اگر نظر می‌دهید علاوه بر نام خود، در متن نظر این را هم بنویسید که دانش‌آموز هستید، معلم هستید یا...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۵
امید نقشینه ارجمند

نظرات  (۳)

۱۷ آذر ۹۶ ، ۱۴:۳۳ دانش آموزی از شهرستان !
اگر المپیاد بخواهد معنا پیدا کند و نامیده شود المپیاد کشوری، باید شرایط برای همه یکسان باشد و همه باید بر حسب استعداد و تلاششان در این راه موفق شوند نه اینکه برخی به دلیل نبود شرایطی به دست آوردن آنچه لیاقتش را دارند از دست بدهند.هر برنامه آموزشی که هست ،باید برای هرکس که خواهان آن است و برایش می کوشد ، باشد  نه اینکه برخی فقط به دلیل بودن در مدرسه ای خاص یا برخورداری از شرایط ویژه آموزشی موفق شوند.به نظر بررسی وضعیت اسف بار مدارس به اسم استعدادهای درخشان در شهرستان ها و اینکه مسئولانش چه درکی از "المپیاد" دارند برای کمیته سودمند خواهد بود ! 
سپاسگزارم.
سلام خدمت شما من دانش آموز پایه دهم تجربی هستم،به نظر من درسهایی مثل زبان عربی و یا دینی و ادبیات و...نه تنها بی فایده نیستند بلکه مفید هم هستند.دانش آموزی که وارد یک رشته مانند ریاضی یا تجربی و...می شود یا در دانشگاه علوم مهندسی و پزشکی میخواند اگر دروسی مانند دینی و عربی را فاکتر گرفته و نامربوط به رشته انها تعریف کنیم پس چه زمانی به انها برخی اصول را یاد بدهیم؟این دانشجو چه زمانی میخواهد اهمیت مسائلی مانند دین را درک کند و چه زمان قرار است وقتی را صرف مطالعه و تحقیق در رابطه با آن بکند؟کمااینکه خیلی از دانشجوها دنبال این مسائل نمیروند به دلایلی مانند اینکه درسهای خودشان خیلی مهم تر هستند یا اینکه اینها شخصی است و نباید کسی در کار کس دیگر دخالت کند و...اما نظام اموزشی ما شاید به گونه ای بهتر می توانست این موضوعات را به جوانان و نوجوانان یاد میداد.درسی مانند تاریخ البته که لازم و مفید است اما فکر نمیکنم حفظ کردن طوطی وار اعداد و ارقام مربوط به تاریخ و مطالب تکراری در چند پایه تحصیلی،فایده ای برای کسی داشته باشد!بلکه میشد به گونه ای دیگر از آن بهره گرفت.من یک دانش اموزم و میدانم که خیلی از دانش اموزان درسی مثل دین و زندگی را فقط برای شب امتحان حفظ میکنند و سر کلاس این درس فقط وقت گذرانی میکنند!مسئله این است که نظام اموزشی ما نتوانسته است اهمیت بحث دین(هر دینی را)را در زندگی ما روشن بکند.دست کم اگر میتوانست فقط اهمیت این موضوع را روشن کند احتمالا دانش اموز شاید در سال ها بعد به خاطر سوالاتی که در ذهنش پدید امده بود کمی متوجه دین میشد!...
خیلی از مشکلات ماهم مربوط به این موضوع است که دروسی مثل دانش خانواده و یا اخلاق و از این دست،برای رشته های فنی و پزشکی نامربوطند در صورتی که اینها مشترکات زندگی هر شخصی فارغ از تحصیل و شغل اوست و ما قبل از اینکه یک شاغل یا محصل باشیم یک انسانیم.
و اینکه به قول دوست عزیز شرایط برای همه باید برابر باشد.اگر قرار است مدرسه همکاری کند فقط مدارس تیزهوشان انهم در شهرهای نسبتا بزرگ نباشد.برای ما که در شهرستان زندگی میکنیم و حتی امکانات ساده مثل میز و نیمکت به تعداد کافی نداریم و کادر اموزشی اینجا درک درستی از مسئله المپیاد ندارند،منابعی موجود نیست و اصلا معلمی گیر نمی اید که راجب المپیاد با دانش اموزان صحبت کند و جو به شدت کنکوری است یک دانش اموز چگونه به فکر المپیاد بیفتد؟برای استان خوزستان واقعا تاسف بار است همچین مسائلی...!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی