تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

سلام.

میلاد با سعادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیه‌السلام) بر شما مبارک باد.

مدتی است که کانال کمیته ملی المپیاد ریاضی در تلگرام را‌ه‌اندازی شده است:

@Iran_IMO

هفته گذشته در این کانال کمیته، سؤالی را مطرح کردم و از کاربران خواستم، با دادن جواب و با داوری بین جواب‌ها کمک کنند تا پاسخ‌های برتر مشخص شود. در نهایت، بعد از حذف پاسخ‌های تکراری و ناقص ثبت‌شده، به 63 پاسخ رسیدیم که تا این لحظه به کمک 4196 مقایسه جفتی از سوی کاربران، مرتب شده است.

طبق وعده‌ای که داده بودم در این محیط ایده‌ها را به‌ترتیب مطرح کرده و نکات مثبت و منفی آن را تا جایی که به ذهنم می‌رسد بیان می‌کنم. البته با توجه به این‌که برخی نظرات تقریباً مشابه هستند، سعی می‌کنم چند مورد را با هم یکی کنم.

سؤال: برای پیش‌رفت المپیاد ریاضی در ایران چه باید کرد؟ توجه به کدام مشکلات در اولیت پنج سال پیش رو است؟

پاسخ‌های رتبه 1 و مشابه‌های آن:

  • مدارس خیلی به دانش‌آموزان نخبه المپیادی آزادی عمل نمی‌دهند و با کلاس‌های نامطلوب مانند شیمی و عربی و... وقت مفید آنان را تلف می‌کنند.
  • نظام آموزشی کشور بیمار است و درس‌هایی که هیچ فایده‌ای ندارد مانند عربی وقت دانش‌آموزان را هدر داده و انرژی آنان را از دروس عمیق‌تر دور می‌کند.
  • دادن امتیاز ویژه به المپیادی‌ها در برنامه‌های درسی و نرفتن سر کلاس‌های کم اهمیت.

اولاً به نظر من موارد ذکرشده، پاسخ مناسبی به سؤال بالا نیست؛ یعنی اگر دانش‌آموزانی که برای المپیاد آماده می‌شوند، کلاً تمام وقت خود را صرف آمادگی برای المپیاد کنند، چه مشکلی از المپیاد ریاضی کشور حل می‌شود؟ این‌ها پاسخ به این سؤال است که «شما که می‌خواهید در المپیاد مدال بگیرید، برای رسیدن به آرزویتان چه می‌خواهید؟» پاسخ: «اجازه دهید من تمام وقتم را صرف آمادگی برای المپیاد کنم تا از بقیه رقبا جلو بزنم!»

ثانیاً آن‌طور که شنیده‌ام چنین اتفاقی در برخی مدارس رخ می‌دهد. آن‌ها دانش‌آموزانی که محتمل است مدال بگیرند را از برخی دروس «معاف» می‌کنند. عقیده من این است که چنین کاری شاید در ابعاد کوچک و موقتی موجه باشد ولی واقعیت این است که در ابعاد بزرگ، هدف مدارس منافع مادی خودشان است. آن‌ها دانش‌آموزان را از دروس دیگر محروم می‌کنند تا برای مدرسه مدال بیاورند و از این مدال‌ها استفاده تبلیغاتی کنند.

ثالثاً متأسفانه برخی از ما دچار کژفهمی در مورد مفید بودن دروس هستیم. آیا میزان مفید بودن یک درس تابع اثر آن در کنکور یا المپیاد است؟ یا این‌که دروس مفید صرفاً آن‌هایی هستند که به کار مهندسی و پزشکی و اقتصاد و... می‌خورند؟ چرا برخی از ما فکر می‌کنیم ریاضیاتی که به ما یاد می‌دهند مفید است ولی عربی و تاریخ و... مفید نیست؟ روشن است که بحث من دفاع صد درصد از محتوای موجود نیست که در مورد همه دروس قابل به‌بود است. دانش‌جو که بودم، حجه الاسلام موحدنژاد استاد درس اخلاق و معارف اسلامی در دانش‌گاه صنعتی شریف، از برخی دانش‌جویان مهندسی به شوخی و جدی نقل می‌کرد که «استاد، این‌ها علوم انسانی است و به ما ربطی ندارد»!

فکر می‌کنم برخی از خوانندگان این مطالب با آن موافق نیستند. من سعی کردم عقیده خود را صریح و مؤدبانه و به‌طور خلاصه بیان کنم و این می‌تواند شروع یک بحث دوستانه باشد؛ از شما می‌خواهم در همین مورد نظرات خود را بیان کنید. به‌تر است اگر نظر می‌دهید علاوه بر نام خود، در متن نظر این را هم بنویسید که دانش‌آموز هستید، معلم هستید یا...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۵
امید نقشینه ارجمند

نظرات  (۸)

۱۷ آذر ۹۶ ، ۱۴:۳۳ دانش آموزی از شهرستان !
اگر المپیاد بخواهد معنا پیدا کند و نامیده شود المپیاد کشوری، باید شرایط برای همه یکسان باشد و همه باید بر حسب استعداد و تلاششان در این راه موفق شوند نه اینکه برخی به دلیل نبود شرایطی به دست آوردن آنچه لیاقتش را دارند از دست بدهند.هر برنامه آموزشی که هست ،باید برای هرکس که خواهان آن است و برایش می کوشد ، باشد  نه اینکه برخی فقط به دلیل بودن در مدرسه ای خاص یا برخورداری از شرایط ویژه آموزشی موفق شوند.به نظر بررسی وضعیت اسف بار مدارس به اسم استعدادهای درخشان در شهرستان ها و اینکه مسئولانش چه درکی از "المپیاد" دارند برای کمیته سودمند خواهد بود ! 
سپاسگزارم.
سلام خدمت شما من دانش آموز پایه دهم تجربی هستم،به نظر من درسهایی مثل زبان عربی و یا دینی و ادبیات و...نه تنها بی فایده نیستند بلکه مفید هم هستند.دانش آموزی که وارد یک رشته مانند ریاضی یا تجربی و...می شود یا در دانشگاه علوم مهندسی و پزشکی میخواند اگر دروسی مانند دینی و عربی را فاکتر گرفته و نامربوط به رشته انها تعریف کنیم پس چه زمانی به انها برخی اصول را یاد بدهیم؟این دانشجو چه زمانی میخواهد اهمیت مسائلی مانند دین را درک کند و چه زمان قرار است وقتی را صرف مطالعه و تحقیق در رابطه با آن بکند؟کمااینکه خیلی از دانشجوها دنبال این مسائل نمیروند به دلایلی مانند اینکه درسهای خودشان خیلی مهم تر هستند یا اینکه اینها شخصی است و نباید کسی در کار کس دیگر دخالت کند و...اما نظام اموزشی ما شاید به گونه ای بهتر می توانست این موضوعات را به جوانان و نوجوانان یاد میداد.درسی مانند تاریخ البته که لازم و مفید است اما فکر نمیکنم حفظ کردن طوطی وار اعداد و ارقام مربوط به تاریخ و مطالب تکراری در چند پایه تحصیلی،فایده ای برای کسی داشته باشد!بلکه میشد به گونه ای دیگر از آن بهره گرفت.من یک دانش اموزم و میدانم که خیلی از دانش اموزان درسی مثل دین و زندگی را فقط برای شب امتحان حفظ میکنند و سر کلاس این درس فقط وقت گذرانی میکنند!مسئله این است که نظام اموزشی ما نتوانسته است اهمیت بحث دین(هر دینی را)را در زندگی ما روشن بکند.دست کم اگر میتوانست فقط اهمیت این موضوع را روشن کند احتمالا دانش اموز شاید در سال ها بعد به خاطر سوالاتی که در ذهنش پدید امده بود کمی متوجه دین میشد!...
خیلی از مشکلات ماهم مربوط به این موضوع است که دروسی مثل دانش خانواده و یا اخلاق و از این دست،برای رشته های فنی و پزشکی نامربوطند در صورتی که اینها مشترکات زندگی هر شخصی فارغ از تحصیل و شغل اوست و ما قبل از اینکه یک شاغل یا محصل باشیم یک انسانیم.
و اینکه به قول دوست عزیز شرایط برای همه باید برابر باشد.اگر قرار است مدرسه همکاری کند فقط مدارس تیزهوشان انهم در شهرهای نسبتا بزرگ نباشد.برای ما که در شهرستان زندگی میکنیم و حتی امکانات ساده مثل میز و نیمکت به تعداد کافی نداریم و کادر اموزشی اینجا درک درستی از مسئله المپیاد ندارند،منابعی موجود نیست و اصلا معلمی گیر نمی اید که راجب المپیاد با دانش اموزان صحبت کند و جو به شدت کنکوری است یک دانش اموز چگونه به فکر المپیاد بیفتد؟برای استان خوزستان واقعا تاسف بار است همچین مسائلی...!!!
اول از همه باید یک وبسایت خیلی زیبا داشته باشه با کلی جاذبه برای همه مردم که مردم به خود وبسایت جذب بشن..نه یه وبلاگ در پیت که مدال آورا هم آّروشون بره بگن اسم من توی اینه...

دوم باید رئیسش یه کمی حرف بزنه با مردم نه اینکه هرکس کامنت میده ایون جوابم نده خیلی وقتا...

سوم باید بای باید برای همه برگزیدگان آن یک سری امکانات تحصیلی در نظر گرفت..مثلا همه برگزیدگان مرحله اول در کنکور سهمیه داشته باشن یا در بنیاد نخبگان یک امتیاز مثبت داشته باشن...

کسانی که استعدادشون در سطح مرحله اوله یا دومه ولی تنبلن یا مشکل دارن یا درس نخوندن یا امکانات ندارن این بنده خداها استعدادشون به هدر میره..

به نظرم جذب در رشته ریاضی دانشگاه شریف و دانشگاههای برتر باید فقط از طریق مراحل مختلف المپیاد باشه کنکور یه سهمیه خیلی کمتری باید داشته باشه...

مثلا بگید همه برگزیدگان مرحله 2 میتونن بدون کنکور برن رشته ریاضی هر دانشگاهی بخونن


یا برخی دانشگاههای دیگه به برگزیدگان مرحله اول هم سهمیه ورود بدن به رشته ریاضی یا علوم کامپیوتر...


درضمن وقتی شما نظر میخواین باید از نظرات استقبال کنید که کسی که ایده میزنه بگه ازم استقبال شد و بازم ایده میدم بهشون...

درس دینی بسیار مفید است و باید تغییر هم بکند زیبا باید به سوالات شرعی و مشکلانت و شبهات دانش آموزان پاسخ بدهد...

درس مزخرف عربی باید حذف بشه چون زبان مارو داره از بین میبره کم کم...


پاسخ:
سلام.

شما که متوجه اهمیت درس دینی هستید چه‌طور می‌گویید درس عربی باید حذف شود؟ آیا نباید با زبان قرآن و احادیث تا حدی آشنا باشید؟ کسی که با زبان قرآن و حدیث کاملاً بی‌گانه است را می‌توان با ساده‌ترین شبهات فریب داد.
۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۲ امیررضا معمارزاده
سلام

برای سوال شما چند نکته به نظر من میرسد:

۱-به نظر من هدف از المپیاد ریاضی باید شناسایی و پرورش استعداد های ریاضی در سراسر ایران باشد و به دلیل فقر نسبی و توسعه نیافتگی و همچنین عدم وجود عدالت اجتماعی  فرصت ظهور بروز استعدادها کم است و بنابر این استعداد های زیادی به هدر میرود.
۲-شاید تحولات تکنولوژیک در حوزه IT بتواند با برگزاری کلاس‌های ارزان تر آنلاین و یا بارگزاری فیلم های آموزشی به خلا موجود در فضای آموزش المپیاد شهرستان ها کمک کند
۳- به دلیل تمرکز سرمایه ها در تهران هزینه معلمان کلاس ها در فضای عرضه و تقاضای شهر تهران روز به روز افزایش می یابد و این امر دسترسی به کلاس های آموزشی را برای دانش آموزان شهرستان ها کاهش میدهد
۴-
این که فرمودید هدف مدارس منافع مادی خودشان است  به نظرم نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه ایجاد کننده مکانیزمی است برای بهبود مستمر خود مدارس 
امری که در شهرستان ها به دلیل مدیریت دولتی وجود ندارد
۵- نظام آموزش و پرورش در ایران به هیچ وجه دانش آموزان را برای رسیدن به تحقق استعدادهایشان راهبری نمیکند. لذا گرچه تعلیمات فرهنگی بسیار مفیدولازم است منتها آنچه به واسطه دروس موجود  نصیب دانش آموزان میشود بهره اندکی از تفکر و فرهنگ است و لذا این دروس به منزله سدی برای تحقق استعدادها شناخته میشوند 
۰۵ دی ۹۶ ، ۱۱:۱۹ طاها اکبری
متاسفانه در نظام اموزشی فعلی بچه ها تا اوخر دوره اول متوسطه اشنایی با المپیاد ندارند به همین دلیل نمی توانند روی ان سرمایه گذاری کنند به نظر من بهتر است مجوز شرکت پایه های کمتر به المپیاد داده شود(حاقل به طور ازمایشی).
پاسخ:
سلام.
این سیاست آموزش و پرورش است که المپیاد وارد متوسطه اول نشود.
واقعا یکی از دلایلی که المپیادیی ها از ایران میروند ، همین نظام آموزشی افتضاح ایران است ،من که شخصا نمی خواهم  فرزندم اینهمه زجری که من بابت درس های بیفایده ای مثل عربی کشیدم را بکشد،بخصوص در مدارس تیزهوشان که بنظر من باید اسمشان را به تیزحافظان تغییر داد .هر چقدر هم که حافظه انسان خوب باشد به گرد پای ضعیف ترین کامپیوتر ها نمیرسد ،بنابر این کاری که کامپیوتر ها از آن عاجزند (یعنی همان فکر کردن) است که انسان را از کامپیوتر برتر میکند.
پاسخ:
سلام.
شما اگر کمی از همان قدرت تفکر استفاده کنید متوجه می‌شوید که یادگیری زبان‌های خارجی چه عربی و چه انگلیسی فرایندی حفظ کردنی است و این‌که کامپیوتر حافظه زیادی دارد این کار را بی‌فایده نمی‌کند!
اگر نظام آموزشی ما به قول شما افتضاح است یک دلیل‌ش این است که در آموزش زبان‌های خارجی عربی و انگلیسی که هر کدام فایده مشخصی دارد، کارآمد نیست.
البته همه کاستی‌ها را نباید متوجه نظام آموزشی و کتاب و معلم دانست، بلکه برخی اولیا هم در این ناکارآمدی نقش دارند.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی