تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام را به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

بسیار خوش‌نودم که به اطلاع شما برسانم، از ابتدای این هفته جناب آقای دکتر  عرفان صلواتی، عضو هیات علمی دانش‌گاه صنعتی امیرکبیر،  به ریاست کمیته علمی المپیاد ریاضی منصوب شدند.

ایشان در سال ۱۳۸۳ عضو تیم ملی المپیاد ریاضی ایران بوده‌اند و در چهل و پنجمین المپیاد بین‌المللی ریاضی موفق به کسب مدال نقره شده‌اند و تحصیلات خود تا مقطع دکترا را در رشته ریاضی در دانش‌گاه صنعتی شریف به پایان رساندند.

از جمله افتخارات دیگر ایشان مدال نقره المپیاد دانش‌آموزی کشوری المپیاد کامپیوتر، مدال طلای المپیاد دانش‌جویی جهانی ریاضی بلغارستان، مدال طلای مسابقه ریاضی دانش‌جویی کشور در سال ۱۳۸۶، رتبه سوم المپیاد ریاضی دانش‌جویی و رتبه اول کنکور سراسری کارشناسی ارشد در رشته ریاضی است.

ایشان از ابتدای دوران دانش‌جویی تا امروز در برگزاری مراحل مختلف المپیاد دانش‌آموزی ریاضی فعال بوده‌اند؛ چندین سال است که عضو کمیته علمی المپیاد ریاضی هستند، چند مرتبه در تیم سرپرستی هم‌راه تیم ملی به مسابقات بین‌المللی اعزام شده‌اند، در طراحی سوال تصحیح برگه، برگزاری کلاس‌های دوره تابستانی و دوره طلا، راه‌اندازی مجله پرگار و وب‌گاه کمیته علمی المپیاد ریاضی و... حضوری بسیار جدی و اثرگذار داشته‌اند.

ایشان در حال حاضر عضو کمیته علمی مسابقات دانش‌جویی ریاضی ایران هستند و طراح سوالات آزمون سنجش پیش‌رفت تحصیلی سازمان استعدادهای درخشان بوده‌اند. دکتر صلواتی در راه‌اندازی المپیاد هندسه ایران نقش داشته‌اند و عضو کمیته علمی این المپیاد نیز هستند.

موفقیت‌ها و خدمات دیگر ایشان در حوزه‌های دیگر ریاضی بسیار است ولی چون مستقیماً به موضوع المپیاد مربوط نمی‌شود، ذکری از آن‌ها نیاورده‌ام.

دکتر صلواتی دیشب، یعنی سوم آذر، مهمان برنامه چرخ در شبکه چهارم سیما بودند که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنم؛ هم برای آشنایی با دکتر صلواتی هم برای آشنایی با برخی کاربردهای ریاضیات از دقیقه ۳۲ تا دقیقه ۵۲ برنامه چرخ سوم آذر را ببینید.

http://www.telewebion.com/episode/1931366

حضور ایشان در این مسئولیت می‌تواند آینده‌ای درخشان برای المپیاد ریاضی را رقم بزند. المپیادی که ضمن کسب موفقیت‌های بین‌المللی بسیار موجب رشد و اعتلای ریاضیات در ایران عزیز شود.

از صمیم قلب برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۴
امید نقشینه ارجمند

نظرات  (۱۲)

خبر بسیار خوبیست! از شنیدن خبر تغییر رئیس کمیته بسیار خوشحال شدم. امیدوارم ایشان در این امر خطیر موفق باشند. 
پاسخ:
ان شاء الله!
به نوبه خودم خدمت دکتر صلواتی عزیز تبریک میگم و آرزوی موفقیت فراوان براشون در هدایت کمیته دارم. همچنین جا داره از زحمات بسیار شما در طی این سال‌ها به عنوان رئیس کمیته تقدیر و تشکر کنم.

یه مسئله حاشیه‌ای: من خیلی موافق استفاده از رسم‌الخط درست و بالاخص نیم‌فاصله هستم، ولی استفاده از «خوش‌نود» به جای «خوشنود» رو درک نمی‌کنم! اگر بنا باشه از این قاعده پیروی کنیم باید یه مدت دیگه به جای «المپیاد» بنویسیم «المپ‌یاد»!
پاسخ:
گودرز عزیز، از ابراز لطف شما ممنون‌م. می‌دانم که این رسم‌الخط برخی را آزار می‌دهد و من از ایشان پوزش می‌خواهم!
جدا نوشتن "خوش‌نود" به این دلیل است که این کلمه مرکب از "خوش" و پس‌وند "نود" است و این نوع نوشتن بی‌شک منجر به شکستن واژه "المپیاد" نخواهد شد!
۰۴ آذر ۹۷ ، ۲۲:۴۷ سامان هادیان
سلام علیکم.
نمیدانم تبریک گفتن دارد یا نه چون واقعا مسئولیت دشواریست. در هر صورت منم به نوبه ی خودم به دکتر صلواتی تبریک میگم.
آقای دکتر نقشینه شما هم بسیار زمان گذاشته اید  و تلاش کرده اید در این چند سال اخیر. انشالله که این زحمات برایتان باقیات الصالحات شود. 

پاسخ:
سلام.
اصلاً اگر این مسئولیت سبک بود در شان کسی مثل دکتر صلواتی نبود.
سلام. از شنیدن این خبر هم خوشحال شدم و هم ناراحت. در این سال ها رنج های فراوانی متحمل شدید و شرایط سخت باشگاه را تحمل کردید و نگذاشتید المپیاد زمین بماند. از خداوند خواستار توفیق روز افزون شما هستم. همچنین تقاضا میکنم ارتباطتان را با حامعه المپیاد حفظ کنید و تجارب ارزشمند خودتان را با کمیته به اشتراک بگذارید.

پاسخ:
سلام.
رنجی نبود، یا اگر هم بود ارزش ارتباط به دوستانی مثل شما را داشت.
من این دو لینک زیر را نگاهی انداختم و پسوند «نود» را نیافتم، و کلمه دیگری به غیر از خوشنود که به «نود» ختم شود نیز به ذهنم نمی‌رسد. می‌شود بگویید منبع‌تان کجاست؟

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%86%D8%AF

http://www.farsigah.com/?p=1331
پاسخ:
من این منبع کم‌اعتبار را پیدا کردم:

پیشنهاد کاربران درباره معنی نود

مجتبی عیوض صحرا١٩:٤٩ - ١٣٩٧/٠٣/٢٣
نُود-پسوند اسم‌ساز و شاخص، پسوند چشمگیر، بزرگ‌کننده و برتری فارسی میانه (پهلوی)
مانند: خشنود (خوشنود)، فرنود و...
درود, 

لطفا مسئولیت خطیر پشتیبانی این سایت مبارک را هم به ایشان واگذار کنید. 

درود دوباره. 
ناصر 
۱۰ آذر ۹۷ ، ۱۱:۲۰ سعید سرافراز
من هم به نوبه خودم این مسوولیت را به دکتر صلواتی عزیز تبریک عرض میکنم و امیدوارم بتوانند قدم های بزرگی برای توسعه المپیاد بردارند.
به آقای دکتر نقشینه هم عرض خسته نباشید دارم٬ واقعا ایشان با فکر باز و نگاه درستی که داشتند اقدامات مثبت زیادی را شروع کردند (که در هر مسوولیتی داشتند من نمونه اش را دیده ام) و در این سال ها تلاش زیادی کردند تا المپیاد در جایگاه اصلی خودش در کشور قرار بگیرد و منجر به پیشرفت کشور شود. هرچند حجم مشکلات زیادی در سال های گذشته برای المپیاد و ایشان از جوانب مختلف وجود داشت ولی بنظرم یادگاری های زیادی از ایشان برای المپیاد ریاضی باقی مانده است.
امیدوارم آقای دکتر نقشینه در هر موقعیت و فعالیتی که هستند نیز موفق باشند.
پاسخ:
جناب آقای سرافراز، از ابراز لطف شما ممنون‌م. من بسیار از این‌که دکتر صلواتی این مسئولیت را پذیرفتند خوش‌حال‌م و بسیار امیدوارم که نقایص کار من را جبران کنند و قدم‌های درست و بلندی بردارند؛ به قول معروف سیاسیون «ایشان ویرانه‌ای به نام المپیاد ریاضی را از من تحویل گرفتند و...!»
۱۱ آذر ۹۷ ، ۱۶:۴۸ امیرعلی معین‌فر
سلام

نخست، خسته‌نباشید جدی می‌گم و از شما برای تلاش در المپیاد ریاضی بسیار تشکر می‌کنم و امیدوارم رابطه شما همچنان با المپیاد ادامه یابد و المپیاد و المپیادی‌ها از استعداد و هم‌صحبتی با شما بهره ببرند.

دوم، به آقای دکتر صلواتی تبریک می‌گم که میتونن با استفاده از این جایگاه به خیلی از مستعدین این کشور بیش از پیش خدمت کنن.
پاسخ:
جناب آقای معین‌فر، سلام.
من هم از شما ممنون‌م و فراموش نمی‌کنم که در این سال‌ها چه کمک‌هایی به من در برگزاری المپیاد ریاضی کرده‌اید. امیدوارم دوستانی مثل شما به دکتر صلواتی نیز کمک و هم‌فکری دهند.
۱۵ آذر ۹۷ ، ۰۰:۲۴ یک عاریایی
سلام و درود فراوان,

با عرض تبریک و خسته نباشید به شما استاد نقشینه عزیز. به استاد بزرگ صلواتی عزیز هم تبریک و تهنیت عرض میکنیم و از خداوند متعال برای ایشان موفقیت آرزو میداریم.

یک عاریایی.



۰۸ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۱۷ انتشارات مبتکران
عرض تبریک برای این انتخاب به امید موفقیت تیم المپیاد ایران
۱۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۳۵ محسن علی‌نژاد
با توجه به انتظاراتی که از ایشان می‌رفت، آقای صلواتی در زمینهٔ آزمون مرحله دوی امسال عملکرد خوبی از خودشان نشان ندادند! 
۳۰ تیر ۹۸ ، ۱۲:۴۳ یک ایرانی
درود.
با عرض خسته نباشید خدمت شما.من به عنوان کسی که عاشق کشورم و ریاضیات هستم یه چند تا سوال داشتم از شما امیدوارم جوابم را بدهید.
۱.از آنجایی که ما در ریاضیات افراد ارزشمندی را داشته ایم چرا در عرصه ی المپیاد جهانی ریاضی کشور ما در دو سال اخیر نتیجه ی خوبی نگرفته؟(با توجه به اینکه امسال حتی اسرائیل هم نتیجه ی بهتری نسبت به ما گرفت...چیزی که واضح است در سه سال اخیر اسرائیل در المپیادجهانی ریاضی  سیر صعودی داشته و ما سیر نزولی.)
۲.با توجه به سخنان رهبر در یکی از سخنرانی شان که گفت ما باید در المپیاد ها نتیجه ی بهتری بگیریم به نظر شما چه کار هایی نیاز است تا توانایی علمی افراد به صورت درست تشخیص و پرورش یابد؟آیا اصلا برنامه ی جدیدی برای بهتر شدن در این راستا وجود دارد؟
۳.از آنجا که نظام آموزشی کشور ما نظام ضعیفی است و در آن مافیا فراوان است چگونه می توان به صورت درست استعدادی را پرورش داد؟!
۴.در کشورما المپیاد به گونه ای شده است که به دانش آموز های تهرانی بیشتر از دانش آموز های شهرستانی بها داده می شود و خب طبیعی است که تهران پایتخت است و امکانات در آن بیشتر ولی وقتی این جریان بسیار دو قطبی می شود المپیاد دیگر معنای واقعی خود را از دست می دهد.البته می دانم تا حدودی کار هایی برای از بین رفتن این مشکل کرده اید ولی چیزی که مشخص است این است که نتیجه نداشته یا نتیجه ی آن کم بوده.همین طور که خود شما می دانید هر چقدر که این دوقطبی پر رنگ تر شود استعداد های کمتری به سمت المپیاد کشیده می شوند.آیا نظام آموزشی ما می تواند یکی برابری تحصیلی در المپیاد ایجاد کند؟!
امیدوارم روزی در کشورم ببینم که المپیاد به مسیر اصلی خود بازگشته و در این عرصه پیشرفت بیشتری صورت گیرد.
ممنون از زحمات شما.
خدت قوت.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی