تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

روزنامه جام جم در شماره اول مرداد، به موضوع المپیاد ریاضی پرداخت:

جام جم دلایل سقوط رتبه ایران از پنجم به نوزدهم جهان در المپیاد ریاضی امسال را بررسی می‌کند
شرکت در المپیاد جهانی با جیب نسبتا خالی!

روزنامه را ورق بزنید و به صفحه ۱۳ بروید.

نسخه پی‌دی‌اف گزارش را می‌توانید از این‌جا بردارید.

http://bayanbox.ir/info/1143000376947083969/1557535837

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲
امید نقشینه ارجمند

نظرات  (۵)

۰۵ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۶ میلاد (پیوندی)
به نظر من خیلی کار خوبی کردید مساله بودجه را رسانه ای کردید. از شما به عنوان رییس کمیته علمی المپیاد ریاضی ایران انتظار میرود هر جور هست مساله بودجه را حل و فصل کنید. جلب توجه عمومی میتنواد یکی از رویکردهای موثر باشد.

اما اصل مساله به جای خود است. شما برنامه موثری برای آماده سازی برای مسابقه المپیاد جهانی ندارید و فکر میکنم این مساله را خود شما تایید کنید. شما با اعمال نظر شخصی خود و جمع کوچکی از اطرافیانتان هدف در آموزش ریاضیات دانشگاهی دارید. فراموش نکنید که این مساله با هدف المپیاد فرق دارد. علت معافیت از کنکور این نیست که دانش آموزان یک سال بی برنامه باشند یا ریاضی ورزی کنند بلکه هدف این است که خود را برای مسابقه المپیاد جهانی آماده کنند. اگر این هدف را دوست ندارید میتوانید از کسانی که این هدف را ارزش میدانند برای مدیریت کارآمد استفاده کنید.

خواهش میکنم عملکرد ضعیف خود را با بهانه هایی مثل المپیاد یک مسابقه است و مهم نیست توجیه نکنید. از توجه شما متشکرم.

پینوشت: این هم از نام خانوادگی من که اگر دوست داشتید پیام من که از روی دلسوزی و علاقه به المپیاد نوشته شده و از قضا با رویکرد شما مخالفت دارد را دوباره بی پاسخ نگذارید. ممنون.
پاسخ:

سلام.

اولاً ممنونم که نظر خود را محترمانه و با ذکر نام بیان کردید. البته من بسیاری از پیامهای بی‌نام و بی‌ادبانه را هم بی‌پاسخ نگذاشته‌ام.

حل مسأله بودجه و رسانه‌ای کردن و... به هیچ‌وجه جزء وظایف کمیته علمی و رئیس کمیته علمی نیست وگرنه اسم‌ش را چیز دیگری می‌گذاشتند. کسان دیگری باید این مسایل را حل کنند ولی از سر دل‌سوزی و به‌ناچار، ما آن را به دوش گرفتهایم.

این‌که ما «برنامه‌ای» برای آماده‌سازی تیم برای مسابقات نداریم حرف اشتباهی است. وقتی چندین سال با مشکلات ساختاری و اجرایی و سه سال با مشکلات شدید اجرایی و مالی درگیر باشیم هر برنامه‌ایی در عمل با مشکل مواجه می‌شود؛ تعدادی به خاطر مسایل مالی با کمیته هم‌کاری نمی‌کنند و فشار کار روی عده‌ای اندک کیفیت کار آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نمی‌دانم منظورتان از «من و جمع کوچکی از اطرافیانتان» چیست؟ یعنی کمیته علمی المپیاد ریاضی، بنیان‌گذاران و رؤسای دوره‌های مختلف؟ همین‌ها هستند که وظیفه دارند در مورد المپیاد ریاضی سیاست‌گذاری بکنند و در صلاحیت آن‌ها شکی وجود ندارد. هدف المپیاد را شما مشخص نمی‌کنید و هدف آن آموزش ریاضیات دانش‌گاهی هم نیست. من نمی‌دانم شما اصلاً چه اطلاعی از اصطلاح «ریاضی‌ورزی» دارید. اگر دوست دارید تصور خود از «ریاضی‌ورزی» و منشاء رسیدن به این تصور را بگویید و اگر هم دوست دارید بخواهید تا برایتان توضیح بدهم که موضوع چیست. اجمالاً عرض کنم که دروس ریاضی‌ورزی در شرایط برابر اگر از دروس دانش‌گاهی نباشد اولویت دارد.

آن‌چه به عنوان بهانه به من نسبت داده‌اید هم ربطی به بهانه‌های من ندارد. من هیچ‌گاه نگفته‌ام «المپیاد مثل یک مسابقه است و مهم نیست». المپیاد شامل یک مسابقه است و هر مسابقه‌ای به اندازه خودش مهم است و المپیاد هم از مسابقات بسیار مهم در حوزه دانش‌آموزی است.

با سلام ایا این که کسی در المپیاد کامپیوتر قبول شده باشد ولی تماسی برای دو رشته ای بودن با او گرفته نشده باشد ایا به این معنی است که در المپیاد ریاضی قبول نشده است؟
پاسخ:
سلام.
نتایج المپیاد ریاضی هنوز مشخص نشده و لذا امسال کمیته علمی المپیاد کامپیوتر مستقل از ریاضی نتیجه خود را اعلام کرد. بعد از مشخص شدن نتایج ریاضی تکلیف دو رشته‌ای‌ها مشخص خواهد شد، نگران نباشید.
با سلام

در رابطه با بحث قبلی درباره ی تفاوت المپیاد ریاضی و ریاضیات دانشگاهی  نظری داشتم، به نظرم سوالاتی که عموما در المپیاد های ریاضی جهانی و المپیاد های سراسر جهان مطرح می شود، بیشتر بر پایه استعداد ریاضی، قدرت تجزیه و تحلیل، ترکیب و خلق روابط جدید، ابتکار، هوش و استفاده از ابزار های ساده ریاضی و روابط و فرمول های مشخص و معینی برای حل مسائل می باشد،

به طوری که ممکن است تنها با استفاده از دو نابرابری AM-GM و کوشی شوارتز بتوان خیلی از مساله های مربوط به اثبات نامساوی های جبری را که در المپیاد های گوناگون مطرح می شود را حل کرد،

ولی در ریاضیات دانشگاهی ممکن است چندین درس مربوط به آنالیز ریاضی 1و2و3 و یا جبر مجرد 1و2و3 ، آنالیز حقیقی و ... در حوزه ی جبر ارائه شود که لزوما به حل مساله های المپیادی کمک مستقیمی نکند و حتی مطالعه ی آنها برای بحث المپیاد ریاضی در سطح دبیرستان نیاز نباشد. یا بحث هندسه ی مسطحه دیگر به این شکل در دروس دانشگاهی مطرح نمی شود.

یعنی فکر می کنم که اصولا ماهیت المپیاد ریاضی با خود ریاضی از جهاتی متفاوت است، سوالات المپیاد ریاضی معمولا به ایده هایی نیاز دارد که ممکن است حتی با دانش های ریاضی دانشگاهی در سطوح بالا نیز به سرعت قابل حل نباشد و نیاز به چندین ساعت فکر کردن داشته باشد. در صورتی که بعضی از دانش آموزان بتوانند آنها را حل کنند،

به طوری که در المپیاد های جهانی ریاضی که همه شرکت کننده ها از مراحل مختلفی در کشور های خود عبور کرده اند و باز هم مشاهده می شود که بعضی از سوالات فقط توسط برخی از دانش آموزان حل می شود

ممنون



پاسخ:
سلام.
مطالب شما درست است. البته برخی مدارس با آموزش‌های حرفه‌ای صرفا با هدف کسب مدال دانش‌آموزان خود را مجهز به انواع و اقسام ایده‌ها و تکنیک‌ها می‌کنند و این کار شناسایی استعدادهای برتر را مشکل می‌کند.

با سلام

بحث ماهیت المپیاد ریاضی و مسله های آن

 به نظرم، به طور کلی اساس طراحی المپیاد ها و مسائل ارائه شده در آنها، بر مبنای گسترش، تعمیم و عمق بخشیدن به دروس دبیرستانی (ریاضیات پایه، هندسه، جبر و احتمال، گسسته و تا حد کمی حسابان) می باشد.

بنابراین طبیعتا اگر دانش آموزانی از سال های قبل تر از مرحله دوم در سال سوم دبیرستان، شروع به حل مسائل المپیادی کنند و زیر نظر اساتید المپیادی ابزار های لازم را فرا گیرند بدیهی است که توانایی، مهارت و تجربه آنها در حل مسائل المپیادی از سایرین به مراتب بیشتر می شود و این پرورش و آموزش حرفه ای خود می تواند کمک کننده به تقویت استعداد ها شود و این بحث را می توان به ارزیابی دوره ی تابستانی نیز مربوط دانست.

به نظر من، بهتر است که ارزیابی میزان خلاقیت دانش آموزان المپیادی، توسط سوالاتی از جنس همان سوالات المپیادی سایر کشور ها باشد و خلاقیت در خود سوال نهفته باشد نه لزوما اینکه با یک مجموعه سوال به عنوان خلاقیت، میزان خلاقیت دانش آموزان را بررسی کنیم که ممکن است برای بعضی از دانش آموزان بسیار با استعداد سوال طرح شده نامفهوم و گنگ باشد و دانش آموز نتواند از عهده ی حل سوال در امتحان برآید، ولی اگر منظور همان سوال را به صورت شفاهی ارائه و توضیح دهیم به خوبی در زمان کوتاهی آن را حل کند و حتی تعمیم و بسط دهد.

از طرفی دیگر عموما سوالات مطرح شده در المپیاد های جهانی و short list ها سوالات کوتاهی هستند ( در حد 3، 4 خط ) و تعریف و آموزش خاصی در خود متن سوال، در آنها صورت نمی گیرد، در صورتی که  مجموعه سوالات خلاقیت المپیاد معمولا در ابتدا موضوعی از ریاضیات دانشگاهی را با زبانی ساده در حوزه توپولوژی، نظریه اتوماتا، گراف، احتمال، جبر مجرد، آنالیز ریاضی، کاربرد فیزیک و ... مطرح می کند و سپس به طرح سوالاتی از آن می پردازد. ( که برخی از این سوالات به حدود 1 صفحه می رسد به خصوص دوره های قبل تر).

در واقع در اینجا ملاک ارزیابی توانایی دانش آموزان برای یادگیری سریع تحت استرس می باشد و ممکن است دانش آموزی در یادگیری، بسیار تدریجی مطالب را فراگیرد ولی در استفاده بهینه ی آن مطلب به بهترین شکل عمل کند، که همان هدف اصلی المپیاد ها است یعنی استفاده درست، بهینه، هوشمندانه و خلاقانه از ابزار ها، ایده ها و تکنیک های فرا گرفته شده.

یا در مورد پروژه تحقیقاتی که در دوره ی تابستانی مطرح می گشت، پروژه تحقیقاتی طبیعتا کمک زیادی به فراگیری مطالب جدید و متنوع سطح بالاتری از ریاضی می کند و باعث می شود دانش آموزان برای انجام پروژه خود به منابع مختلفی رجوع کرده و مطالعات گسترده تری در بحث ریاضی را بررسی کنند، ولی همین موضوع خود می تواند در دوره تابستانی مسیر دانش آموزان را از اصل المپیاد دور کند و ناخودآگاه باعث شود تمرکز اصلی روی پروژه صورت گیرد و می توان گفت که بحث تحقیق ریاضی و شیوه های تحقیق خود موضوعی متفاوت است که شاید برخی بعد ها به آن علاقنمد شوند و آن مسیر را ادامه دهند ولی با پایه المپیاد که اساس آن حل مساله های گوناگون است متفاوت است.

ممنون



با سلام

بحث برنامه‌های آینده ( اگر در آزمون پذیرفته نشوید؟ و مسیر وب‌گاه )

آزمون المپیاد ریاضی یکی از جذاب ترین آزمون ها، برای دانش آموزان دبیرستانی می باشد که استعداد های برتر و علاقمند به حل مساله های ریاضی چالش برانگیز، همگی با تمام توان برای آن، ساعت های طولانی تلاش می کنند که به نوعی استعداد خود را در این زمینه شکوفا نمایند و کاری مثبت در زمینه بروز توانمندی خود انجام دهند. در سطحی بالاتر نیز، این آزمون به شکل جهانی برگزار می شود که از اعتبار ویژه ای نیز برخوردار است و زمینه ای برای درخشش بیش از پیش دانش آموزان مستعد و کوشا می باشد.

طبیعتا بنا به بحث قبلی، تمامی افراد سعی می کنند از تمامی امکانات موجود، فرصت های زمانی و منابع دانش استفاده کرده تا بهترین نتیجه را کسب کنند. اما کسب بهترین نتیجه از دو جنبه آماده سازی و شیوه ی ارزیابی قابل بررسی است. از طرفی می توان گفت، دانش آموزان  برای آزمون های داخلی و چه جهانی با حل مسائل مختلف خود را آبدیده می کنند تا وارد رقابت با سایرین شوند ولی این مطلب نیز اهمیت دارد که در کنار این رقابت، دانش آموزان در اصل، توانایی و استعداد خود را با سوالات محک می زنند. به گونه ای حتی بعضی ها با کسب نتایج بسیار خوب (یعنی مدال آوری) از عملکرد خود رضایت کافی ندارند.

آیا تلاش هایتان بی فایده بوده است؟

به نظر من، نوع طرح سوالات و شیوه ارزیابی (شناسایی استعداد های برتر) خود می تواند مکمل بخشی از تلاش دانش آموزان باشد. به طوری که وقتی دانش آموزی، حتی اگر نتواند به سوالات پاسخ دهد ولی در سر جلسه آزمون حداکثر بهره برداری را از اطلاعات خود کرده باشد، همیشه عملکرد خود را قابل قبول می داند، چون می داند از تمام معلومات خود استفاده کرده است.

سوال 1 هندسه مرحله دوم امسال

اما اگر برای مثال کسی که در حل مسائل هندسه مهارت زیادی دارد و وارد امتحان شود و در سوال 1 مرحله دوم همین دوره، که معمولا سوال آسانی است با کشیدن ذوذنقه به شکلی دیگر، در حل این مساله با اشکال مواجه شود، همیشه احساس می کند که نتوانسته تلاش خود را به ثمر برساند. پس ممکن است کسی نزدیک به 2 تا 3 ساعت بر روی این سوال وقت بگذارد و به خاطر مواجه با این اشکال، موفق به حل سوال نشود.

اما از طرفی دیگر، سوال 2 را به سرعت و به سادگی با استقرا حل کند و تنها برای قبول شدن در مرحله دوم به حل سوال 1 نیازمند باشد. یعنی وقت خود را میان سوالات به درستی و با برنامه ریزی تقسیم کرده است و استعداد و تلاش کافی هم نیز داشته است ولی با این حال روز اول آزمون را به خوبی سپری نکرده است. حال دانش آموز دیگری شکل را به گونه ای دیگری می کشد و سوال ساده 1 را در زمان 1 تا 2 ساعت حل کرده و سوال 2 را هم نیم نصفه متناسب با توان خود حل می کند.

بنابراین تلاش دانش آموزان هر قدر هم خوب و عالی باشد، با شرکت در آزمون و ارائه ی معلومات آنها به بهترین شکل کامل می شود.

بحث مسیر وب‌گاه

فکر می کنم که مسیر وبگاه هر قدر در بخش آرشیو کامل تر شود، کمک بیشتری به دانش آموزان در سراسر نقاط می کند، چون می توانند با منابع بیشتر و سوالات متنوع تری آشنا شوند و اطلاعات بیشتری نسبت به نوع سوالات در مراحل بالاتر بدست آورند.

ممنون

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی