تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

إن شاء الله فردا دوشنبه 2 مرداد ساعت 5 صبح تیم ملی المپیاد ریاضی ایران وارد فرودگاه امام خمینی (ره) خواهد شد. دیگر این‌که بالاخره تعدادی عکس از این دوستان برای ما فرستاده شد تا این چند گزارش بی‌عکس به پایان نرسد!

IRN2017_960501_03

یک المپیادنما!

باز هم مانند سال‌های گذشته شاهد بازگشت تیمی از فلان مسابقه جهانی هستیم با تعداد بی‌شمار مدال و افتخار و... که متأسفانه در سال‌های گذشته مشخص شده که مسئولان آن سعی دارند خود را چیزی غیر از آن که هستند نشان دهند و برای این کار در هر جا بتوانند نفوذ هم می‌کنند:

بزرگ‌نمایی یک برنامه درآمدزا: کسب ۲۶ مدال مسابقات جهانی ریاضی توسط دانش‌آموزان ایرانی!!

لطفاً اگر دیدید جایی این افراد خود را به‌عنوان المپیاد اصلی جا می‌زنند، روشن‌گری کنید.

گزارشی از پنجمین المپیاد ریاضی هم‌زمان

همان‌طور که در جریان هستید تقریباً هم‌زمان با المپیاد بین‌المللی در برزیل، پنجمین المپیاد ریاضی در دانش‌گاه شهید رجائی با حضور 120 شرکت‌کننده برگزار شد.

IMG_20170720_030813_02.jpg

در روز دوم این برنامه دکتر صلواتی، عضو محترم کمیته علمی المپیاد ریاضی، در مورد نظریه بازی‌ها سخن‌رانی کردند و انتهای سخن‌رانی خود را به معرفی بیش‌تر مرحوم دکتر میرزاخانی اختصاص دادند.

IMG_20170719_192509_02.jpg

نظرات  (۱۸)

۰۱ مرداد ۹۶ ، ۲۱:۱۳ امیرعلی معین‌فر
سلام

این سری برنامه‌ای برای استقبال و بالا پایین انداختن ندارید؟
سلام
قسمت مربوط به المپیاد نما رو نفهمیدم!
اون خبر که مربوط به یه مسابقات دیگه میشد.
منظورتون این بود که به مسابقات سطح پایین از المپیاد باید کمتر توجه بشه؟
پاسخ:
سلام.
مسأله صرفاً سطح علمی نیست. هدف برگزارکنندگان کسب درآمد است و مراحل مختلف به شکل بدی برای همین کار طراحی شده است و گاهی کارشان فریب دادن خوانواده‌های بیچاره است.
نگاهی هم به یادداشت مسابقات پولی خوب است یا بد؟! بیندازید که البته به دلیل مشکلات وب‌لاگ خراب است! (یادداشت 22 امرداد 1395 را ببینید.)
سلام آقای نقشینه
کمیته در جریانه که اعتراضا باید رسیدگی بشه بهش و نتایجش اعلام بشه!
تقریبا یک ماه گذشته از زمان اعلام اعتراضات  دانش آموزان و جالب اینه که کمیته  کامپیوتر حدودا ۲۰ روز پیش همه اعتراضات رو کامل بررسی کرده.
پاسخ:
سلام.
ما این کار را مدتی پیش به پایان رساندیم و تا دیشب فکر می‌کردم که باش‌گاه نتایج مثبت و منفی را اعلام کرده است و فهمیدم نکرده است!
شاید چون درگیر المپیاد بین‌المللی کامپیوتر هستند روال کارشان به هم ریخته است. امیدوارم زودتر این کار را انجام دهند تا همه رسماً تکلیف خود را بدانند.
البته کمیته ریاضیم می تونه یه روزه اعتراضا رو رسیدگی کنه و هیچ کدومم قبول نکنه ! ولی انصافا روند رسیدگی به اعتراض های ریاضیم ازار دهنده شده لاقل اگر تکلیف یه سریا مشخص شده که قبول نمی شن بگن که الاف نشن الان یه بنده خدایی می شناسم 26 شده نه می تونه بی خیال شه برا کنکور نه تکلیف این ورش روشنه

پاسخ:
سلام.
ما این کار را مدتی پیش به پایان رساندیم و تا دیشب فکر می‌کردم که باش‌گاه نتایج مثبت و منفی را اعلام کرده است و فهمیدم نکرده است!
شاید چون درگیر المپیاد بین‌المللی کامپیوتر هستند روال کارشان به هم ریخته است. امیدوارم زودتر این کار را انجام دهند تا همه رسماً تکلیف خود را بدانند.
سلام 
خواهشا اسامی افرادی که قبول شدن یا احتمال قبولیشون با اعتراض هست رو اینجا یا هر جای دیگه اعلام کنید که اونایی که احتمال نداره قبول بشن تکلیفشون معلوم باشه
لطفا 
پاسخ:
سلام.
ما این کار را مدتی پیش به پایان رساندیم و تا دیشب فکر می‌کردم که باش‌گاه نتایج مثبت و منفی را اعلام کرده است و فهمیدم نکرده است!
شاید چون درگیر المپیاد بین‌المللی کامپیوتر هستند روال کارشان به هم ریخته است. امیدوارم زودتر این کار را انجام دهند تا همه رسماً تکلیف خود را بدانند.
سلام ..
جناب دکتر نقشینه آیا شما (کمیته ملی ) هم اقدامی در جهت برخورد یا اعتراض به این المپیادنما ها انجام داده اید .. چون هر چه هست این المپیادنماها هم انگار زیر بیرق آموزش و پرورش فعالیت می کنند .. متاسفانه هدف اینجور مسابقات مدال آوری است .. مدال آوری چیزی که باید جز کم اهمیت ترین اهداف یک المپیاد باشد حتی !
پاسخ:
سلام.
ما امکان چنین کاری را نداریم.
۱۰ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۶ طاها اکبری
با سلام چرا نتایج مرحله ۲ امسال رو علنی نکردید؟
پاسخ:
سلام
منظور شما از علنی کردن چیست؟ مگر نتایج را اعلام نکرده اند؟!
۱۱ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۶ طاها اکبری
منظورم ابنه که چرا فهرست قبولی رو تو سایت نگذاشتید؟
پاسخ:
سلام
این تصمیمها با آموزش و پرورش است و کمیته نقشی ندارد.
سلام اقای نقشینه اگه امکانش هس دوره دهما برگزار شه اقلا ویدیو های دوره رو بدین بهشون انگیزه ی بزرگیه خودش!
۱۲ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۷ طاها اکبری
سلام اقای نقشینه تو سایت مکتب خونه ویدیو چند جلسه دوره تابستان گذاشته شده چرا بقیشو نمی زارین؟
سلام
من ازتون نمی گذرم.
شما با این مرحله دو صحیح کردنتون و  رسیدگی به اعتراضات قشنگ با اینده من بازی کردید
اگه لااقل همون موقعی که اعتراضات کامپیوتر بررسی شد 
شما هم نتایج رو اعلام میکردید اینقدر از دستتون عصبانی نبودم و میتونستم از کنکورعقب نمونم
من همچنان مطمئنم که حقم رو ضایع کردید و با این کارتون با آینده من بازی کردید.
خدا عاقبتتون رو به خیر ختم کنه که اینجوری با این بی لیاقتی هاتون با آینده ما بازی میکنید.
پاسخ:
سلام.
کل فرایند رسیدگی به تقاضاهای تجدید نظر مگر چه‌قدر است که شما را از کنکور عقب انداخت؟
با سلام خدمت شما،و سپاس از زحمات شما.
کاشکی میشد برای رشته تجربی هم امکان المپیاد ریاضی و فیزیک را میزاشتید.لااقل فیزیک چون تجربیها فیزیک هم دارن و تفاوت محسوسی با ریاضی نداره خصوصا با تغییر نظام آموزشی که تغییر فیزیک در رشته ریاضی فقط یک فصل ترمودینامیک در پایه دهمه.و یازدهم هم با هم فرقی ندارن.الان من به تجربی علاقه ای ندارم اما متاسفانه در شهر ما رشته ریاضی رو برگزار نمیکنند با وجود اینکه متقاضی هم داره اما حالا بماند چرا.بنده خیلی دوست داشتم رشته ریاضی رو ولی متاسفانه به مذاق آموزش و پرورش خوش نمیاد.امسال میرم پایه دهم و از اواخر پایه نهم برای المپیاد ریاضی خوندم ولی با کمال تعجب دیدم ریاضی نداریم تو شهرمون!!الان تکلیف من چیه؟امکان رفتن به شهر دیگه رو ندارم...
پاسخ:
سلام.
من هم با شما موافق هستم و اتفاقاً آن را پیش‌نهاد هم کرده‌ام. شاید اگر از طرف شما یا مدرسه‌تان نامه‌ای برای مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان فرستاده شود مؤثر باشد.
سلام.راستش در شهر ما بهترین مدرسه شاهد هست و با امتیاز دانش آموز میپذیره که البته روش مسخره ای هست.بنده امتیاز نداشتم و مجبور شدم در یک مدرسه دولتی ثبت نام کنم و اصلا نمیدونن که المپیاد چی هست!در صورتی که تنها بنده از کلاس ششم با المپیاد آشنایی دارم..راجب رشته ریاضی حتی مدیر مدرسه شاهد هم با وجود متقاضی ریاضی اما قبول نکردن و وضعیتی برای ما بوجود آوردن که اصلا فراموش نمیکنم.به هر حال الان راه من به همه چیز بسته شده و یک چیز برام جالبه خیلی:
اینهمه در رشته تجربی فیزیک و شیمی و ریاضیات میخونن اما دانش آموزای این رشته هرگز نمیتونن از این درسها در دانشگاه رشته انتخاب کنند و استفاده کنند.همه رشته های تجربی مربوط به درس زیست هست پس اینهمه فیزیک و ریاضی چرا؟سوال من اینه که مثلا تجربی و ریاضی فیزیک در یه سطح میخونن اما فقط ریاضیا میتونن رشته های مربوط به فیزیک مثل مهندسی مکانیک رو بخونن.اینهمه تجربیها شیمی میخونن و در آخر فقط ریاضیها میتونن مواردی مثل مهندسی پلیمر و...رو انتخاب کنن.خب وقتی مسیر شغلی کاملا فرق داره چرا دانش آموزو بدبخت میکنن؟یا اگر هم میگند از لحاظ محتوا فرقی ندارن چرا اینقد در مواردی مثل المپیاد بینشون تبعیض قائلن؟مثلا چطور تونستن المپیاد ادبی رو برا همه رشته ها آزاد کنن در صورتی که درسهای تخصصی ادبیات فقط در خود انسانی تدریس میشه اما مواردی مثل فیزیک و ریاضی که تجربی و ریاضی خودشون دارن و فرق آنچنانی هم نداره رو محدود کردن در صورتی که حتی اگر فرق هم داشته باشن بالاخره دانش آموز تجربی پایه فیزیک و ریاضیات داره.بازم ممنون و عذرخواهی از متن طولانی.یک سوال.به نظرتون اگر یک ذره امید داشته باشم به تغییر رشته حتی پایه یازدهم بازهم خوندنم برای المپیاد ریاضی رو ادامه بدم؟دوس داشتم از همون دهم ریاضی باشم که لااقل دهم شرکت میکردم و با جو آشنا میشدم و سال بعد قبولیم تا حد زیادی تضمین شده بود.یا بنظرتون امسالimcشرکت کنم سال بعد المپیاد؟اخه انگار شنیدمimcخوب نیست و اینا.بعد جریان مدرسه تابستانی چیه و ایا برگزار شده؟کاش برا تجربیها هم بود لااقل بصورت آزمایشی😞
سلام
مگر غیر از اینه که شما نتایج رو چند  مانده به همزمان اعلام کردید و این یعنی یک ماه از تابستان گذشته.
خواهشا نخواید که اشتباه و کوتاهی تون رو توجیه کنید.
پاسخ:
سلام
این‌که نتایج تقاضاهای تجدیدنظر با تأخیر اعلام شد یک حرف است و این‌که شما مشکلات آینده خود در کنکور را از همین الان به گردن آن می‌اندازید و لعن و نفرین می‌کنید یک حرف دیگر. در مورد اشتباه هم این تصور شماست که حقتان قبولی بوده است ولی معیار باید نظر مصحح‌ها باشد که هست.
فکر می‌کنم شما اگر قبول هم شده بودید و آخر تابستان مدال مطلوب خود را نمی‌گرفتید همین لعن و نفرین‌ها آن موقع رخ می‌داد.
برای خودتان به‌تر است به جای این‌که شکست‌های آینده خود را به چند هفته تأخیر در اعلام نتایج گره بزنید به مسایل عمیق‌تری فکر کنید. شما احتمالاً المپیاد ریاضی را فقط به خاطر مزایای آن انتخاب کرده‌اید وگرنه کسی که یادگیری ریاضیات و توانایی حل مسأله نیز برایش مهم باشد آن‌قدر در این مسیر رشد کرده که با قبول نشدن چنین واکنش‌هایی نداشته باشد؛ شما از همان اول می‌دانستید که وارد رقابتی شده‌اید که فقط چند ده نفر در آن موفق به کسب مدال خواهند شد.
برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم.
آره کاملا درست میگی علاوه بر اون هم افسردگی بعد از اعلام نتایج و همینطور اعتراض کردن باعث شد نصف مرداد ماهمونم به فنا بره
سلام 
شما درست میفرمایید آقای نقشینه 
تقصیر بنده بوده که نتایج اعتراضات باید یک ماه بعد از اعلام نتایج مرحله دوم بیاد و این تاخیر به شخص بنده بر میگرده 
.این که کمیته کامپیوتر  ۴ روز بعد نتایج مرحله دو نتایج  اعتراضات رو اعلام میکنه هم اصلا ربطی به عالی بودن کمیته شون  و  جوون بودن کمیته شون نداره .
لطفا من رو به خاطر این اشتباه و کوتاهی ببخشید.
پاسخ:
سلام
بد نیست، اگر می‌توانید، یک بار هم یک نظر منطقی بنویسید؛ هر کسی خواندن بداند می‌فهمد که من چه نوشته‌ام.
جهت اطلاع، اگر اطلاع نداشته باشید، عرض می‌کنم که در المپیاد کامپیوتر که قسمتی از سؤال‌ها چندگزینه‌ای است، برگه حدود 300 نفر تصحیح می‌شود و در المپیاد ریاضی برگه حدود 1500 نفر و اصولاً مصحح‌ها غیر از اعضای کمیته‌ها هستند و لذا موضوع ربطی به جوان بودن اعضای کمیته ندارد.
موفق باشید.
سلام
شما لطفا دلایل اینکه اعلام نتایج اعتراضات انقدر طول کشید رو توضیح بدید.
این دلیل رو هم نیارید که برگه ها تعدادش ۱۵۰۰ تاست و...
چون همین شرایط سال های قبل هم بوده و این مشکلات پیش نمیومده
پاسخ:
سلام
برخی نکات را در پاسخ به آقای نعیم نوشتم.
واقعیت این است که در این چند سال، که تصحیح برگه‌ها مقارن با ماه مبارک رمضان بوده، هر سال ما با وضعیت جدیدی مواجه بودیم زیرا هم ماه مبارک جابه‌جا می‌شد و هم برنامه‌های امتحانی دانش‌گاه‌ها. به این‌ها تغییرات در تیم اجرایی باش‌گاه در سال اخیر را هم اضافه کنید.
سلام
شما میگید ۳۰۰ تا برگه بوده و به گفته خود کمیته کامپیوتر شده چند ساعت یا حتی یک روز
یه مقایسه کنیم شما باید حداکثر ۱۰ روز طول میکشده نه یک ماه
دلایل قانع کننده ای دارید؟
پاسخ:
سلام
شما اگر تجربه کار اجرایی پیدا کنید شاید به‌تر بتوانید چنین مشکلاتی را بفهمید. مثلاً اگر شما از یک مصحح بخواهید چند ساعت وقت خود را به بررسی تقاضاهای تجدیدنظر اختصاص دهد ممکن است برای همین امروز به شما وقت بدهد ولی اگر بخواهید دو روز خود را به شما تخصیص بدهد ممکن است بگوید این هفته امتحان دارم.
البته من نمی‌توانم شما را قانع کنم و فقط می‌توانم بگویم ما هم دوست داریم کارها سریع‌تر و به‌تر انجام شود ولی وقتی مشکلاتی به وجود می‌آید به همه کمیته‌ها فشار می‌آید ولی کمیته‌ای که کارهایش سنگین‌تر است ممکن است به وضعیت بحرانی برسد.
شاید ما هم در این شرایط باید ظرفیت قبولی مرحله اول را کاهش دهیم. این هم نکات منفی خودش را دارد.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی