تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

تیم ملی المپیاد ریاضی ایران

سفرنامه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسابقات بین‌المللی و بحث در مورد المپیاد ریاضی در ایران و موضوعات دیگر

این وب‌لاگ یک وب‌لاگ شخصی است و موضوع اصلی آن تیم ملی المپیاد ریاضی ایران است ولی به تناسب به موضوعات دیگری نیز در آن پرداخته می‌شود.

چند روز پیش، از دوستانم شنیدم که دکتر مریم میرزاخانی، المپیادی سال‌های 1373 و 1374 و برنده مدال فیلدز، در بیمارستان بستری هستند و امروز صبح خبر تأسف‌بار درگذشت ایشان را شنیدم.

اولین برخورد من با خانم میرزاخانی در بهمن سال 1372 در شیراز بود. ایشان برنده مدال طلا در دو المپیاد ریاضی و کامپیوتر شده بودند و باید مشخص می‌کردند که کدام را ادامه خواهند داد تا در المپیاد دیگر فردی به فهرست طلایی‌ها اضافه شود. ایشان از معلم خود آقای جعفر نیوشا، که عضو کمیته علمی المپیاد ریاضی بودند، وضعیت خانم رویا بهشتی را پرسیدند و وقتی فهمیدند ایشان موفق به کسب مدال طلای ریاضی شده‌اند، ریاضی را انتخاب کردند. (خاطرات استاد نیوشا را نیز می‌توانید این‌جا بخوانید.)

علاقه، استعداد و پشت‌کار ایشان در ریاضی‌ورزی، در سال‌های دانش‌جویی در دانش‌گاه شریف، بسیار چشم‌گیر بود و در سال‌های آینده در عرصه علمی بسیار خوش درخشیدند و موجب افتخار جامعه ریاضی ایران شدند.

کمیته علمی المپیاد ریاضی ایران این ضایعه را به عموم مردم ایران، جامعه علمی و به‌خصوص خانواده و دوستان ایشان تسلیت می‌گوید.

همان‌طور که در جریان هستید، تیم ملی المپیاد ریاضی در حال حاضر در برزیل است. به همین مناسبت دکتر امید حاتمی، سرپرست اول تیم ایران، سخن‌رانی مختصری در جلسه ژوری 58مین المپیاد بین‌المللی ریاضی  داشته‌اند و حاضران به احترام مرحوم میرزاخانی می‌ایستند و یک دقیقه سکوت می‌کنند. فیلم آن را می‌توانید این‌جا ببینید.

خدمات میرزاخانی به المپیاد ریاضی
روی جلد کتاب نظریهٔ اعداد

لازم به ذکر است که مرحوم میرزاخانی در دوران دانش‌جویی در آموزش دانش‌آموزان المپیادی در دوره‌های ملی، در طراحی آزمون‌ها و از همه برجسته‌تر تألیفی کتابی در موضوع نظریه اعداد، با هم‌کاری خانم رؤیا بهشتی، خدماتی به دانش‌آموزان این کشور داشته‌اند که لازم است همگی قدردان آن‌ها باشیم.
شایسته است که شرایط برای چنین فعالیت‌هایی، نوشتن کتاب، طراحی و اداره سایت علمی، تولید فیلم‌های آموزشی و ترویجی، برای المپیادی‌ها فراهم‌تر شود و شاید بد نباشد، تعدادی از المپیادی‌هایی که در زمینه نظریه اعداد خبره‌تر هستند و قلمی قوی دارند، مثلاً با نظارت سرکار خانم دکتر بهشتی، این کتاب را بازنویسی و تکمیل کنند و در بخشی از آن موفقیت‌های علمی دکتر میرزاخانی را در سطح فهم دانش‌آموزان توضیح دهند.

تصویر زیر مربوط به سال 1374 و برگزاری آزمون مرحله دوم المپیادهای ریاضی و کامپیوتر در شهر یزد است. در این سال خانم میرزاخانی که دانش‌جوی سال اول بودند، و تعداد دیگری از المپیادی‌های جوان، به عنوان مصحح کمیته علمی المپیاد ریاضی را هم‌راهی می‌کردند.

آزمون المپیاد ریاضی در شهر یزد سال 1374

برگزارکنندگان مرحله دوم المپیاد ریاضی و کامپیوتر، آذر ١٣٧۴، در شهر یزد، از راست به چپ، از پایین به بالا:

ردیف اول: (مرحوم دکتر) مریم میرزاخانی، شیوا آشینه، (دکتر) الهام یاوری، (دکتر) رؤیا بهشتی

ردیف دوم: بهزاد صولتیان، حسین میرزایی، دکتر محمد قدسی، جعفر نیوشا، دکتر یحیی تابش، دکتر عبادالله محمودیان، دکتر اسماعیل بابلیان، دکتر نظام‌الدین مهدوی امیری

ردیف سوم: حسین تولا، (دکتر) علی‌اصغر خانبان، (دکتر) حمید ضرابی‌زاده، (دکتر) محمد مهدیان، (دکتر) یاشار گنجعلی، (مهندس) مهدی فولادگر، (دکتر) محمد قبله، عزیزالله رخشان، دکتر اسدالله رضوی، جاوید ولیدشتی، (مهندس) کامران باور، (دکتر) علی ایرانلی

ردیف چهارم: (دکتر) حسین مواساتی، (دکتر) حسین زیوری پیران، ناشناس، (دکتر) محمد جواهری، ناشناس، (مرحوم) رضا صادقی، (دکتر) محمد غلامزاده محمودی، (دکتر) امید نقشینه ارجمند، (دکتر) علیرضا بحرینی، دکتر امیر دانشگر، ناشناس، علی نورمحمدی، (دکتر) بابک فرزاد

نظرات  (۹)

۲۵ تیر ۹۶ ، ۲۳:۴۴ سیدمحمد حسین سیدصالحی
سلام

حرکت ارزشمندی انجام دادید. به نوبه خودم تشکر می کنم
http://www.khabaronline.ir/detail/687557/society/education
پاسخ:
دکتر بحرینی عزیز، سلام.
مقاله‌ای که آدرسش را دادید خواندم. ظاهراً اصل آن این‌جاست: محک، سوگنامه، ابوالقاسم قاسم زاده (روزنامه اطلاعات)
فرازهایی از آن چنین است:
«اما نگارنده به یاد دارم وقتی را که خانم مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ مدال نوبل ریاضیات را دریافت کرد... صدا و سیما در حد خبر آب و هوای کشور، خیلی کوتاه از آن عبور کرد، آن هم نه در همه شبکه‌ها و بخش‌های خبری! اما جالب‌تر از آن روزنامه‌ای بود که این جایزه را با جوایز سینمایی برای فیلم‌سازان ایرانی مقایسه کرده بود که بوی «توطئه» می‌داد!... دانشگاه او ـ «صنعتی شریف» ـ چند یادمان برای او برپا کردند؟... همینطور انجمن‌های ریاضیات و بنیادهای فیزیک و علمی دیگر؟
من فکر می‌کنم برخی کلیشه‌هایی آماده برای نوشتن مقالات این‌چنینی دارند و در زمان مناسب اسامی را به جای آن‌ها می‌گذارند چون این حرف‌ها خیلی انسان را آزاداندیش و روشن‌فکر نشان می‌دهد!
به یاد دارم که صدا و سیما برنامه‌هایی در همان زمان در مورد مدال فیلدز خانم میرزاخانی پخش کرد. مثلاً مصاحبه‌ای نسبتاً طولانی با استاد نیوشا، که شاید بتوان گفت که اولین کسی بود که استعداد ریاضی ایشان را در مدرسه فرزانگان تشخیص داد و او را به سمت المپیاد ریاضی سوق داد. (این صفحه نشان می‌دهد که آن برنامه، برنامه طلوع از شبکه 4 بوده است.)
ولی تحقیق این‌که آیا اخبار آن در حد خبر آب و هوا بیان شد برای من ممکن نیست.
این‌که روزنامه‌ای آن را به شکل منفی مشابه جوایز سینمایی دانسته باشد را هم به یاد ندارم و بعید نمی‌دانم که زاییده ذهن نویسنده باشد.
ولی در مورد آخری هیچ شکی ندارم که نویسنده حرف بی‌حساب زده است:
درود بر شما دکتر نقشینه

جناب آقای دکتر نقشینه ،
با تشکر از پاسخ شما. این اتفاق دردناک را  به شما و همه دوستان  تسلیت عرض کنم. بنده فکر میکنم اشخاصی مانند  خانم میرزاخانی   که درچنین سطحی برای ملت و کشور خود افتخار و سر بلندی می آفرینند حقی نا نوشته بر گردن ایشان دارند. درباره این حق  یک ملاک نا خوانده  میتواند وجود دارد و آن رضایت قلبی انان از هموطنانشان است. 
درباره استدلالهای شما من قضاوتی نمیکنم.
در پناه حق 
سلام اقای نقشینه جواب اعتراضارو کی میدین پس بسه اخه این همه منتظر بودن!
پاسخ:
سلام.
من از شما و همه دانش‌آموزانی که در انتظار اعلام نتیجه تقاضاهای تجدید نظر هستند، عذرخواهی می‌کنم. مجال توضیحش نیست که برخی اتفاقات ناخواسته چه‌گونه موجب این تأخیر شد.
سلام استاد نقشینه
اگر کسی به امتحان همزمان از طرف باشگاه دعوت نشده باشد ، یعنی قطعا قبول نشده است؟ 
خواهش میکنم پاسخ دهید.
پاسخ:
سلام.
بله، همین‌طور است. البته یک احتمال هم این است که جزء کسانی باشد که شماره تلفنی اشتباه را ثبت کرده باشد و نتوانسته باشند با او تماس بگیرند.
خیلی ممنون بابت این پیگیری تون اقای دکتر کمیته باید قدر شما مرد نازنینو بدونه فقط یه چیز دیگه مدرسه تابستانی برای دهما برگزار میشه و چن نفر دعوت میشن؟
پاسخ:
سلام
امیدوارم پس از پشت سر گذاشتن رسیدگی کامل به تقاضاهای تجدید نظر بتوانم این طرح را پیگیری کنم.
سلام
اما طبق اخباری که از محل رسیدگی اعتراضات رسیده بود،گفته شده بود که این دعوت برای امتحان همزمان ربطی به قبولی نداشته است.

سلام استاد نقشینه
یه سوال داشتم، کسایی که همزمان دعوت شدن،چرا دعوت شدن؟ دلیلش چی بوده؟ آیا نزدیکی نمرشون به کف باعث دعوتشون شده ؟

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی